Translate

.

.

lördag 16 januari 2016

Eckhart Tolle skriver.,,,,





Det är vanligt att människor ser på sig själva som ett behövande "litet jag" vars behov inte bli uppfyllda. Denna grundläggande missuppfattning skapar problem i alla deras relationer. De tror att de inte har något att ge och att världen och andra människor undanhåller dem det de behöver. Hela deras verklighet bygger på illusorisk upplevelse av vem de är. Det saboterar situationer och fördärvar  alla relationer. Om föreställningen om brist - oavsett om det är fråga om pengar, erkännande eller kärlek - har blivit en del av vem de tror de är, kommer du alltid att uppleva brist, istället för att erkänna det goda som finns i ditt liv ser du bara brist. Att erkänna det goda som redan finns i ditt liv är grunden till allt överflöd. Faktum är att det du tror att världen undanhåller dig i själva verket är saker som du undanhåller världen. Du undanhåller det eftersom du innerst inne tror att du är liten och att du inte har något att ge.

Jag orkar sällan läsa böcker idag tyvärr men ibland går jag tillbaka och läser korta stycken i mina älsklingar och då får jag alltid med mig något värdefullt som påminner mig om att mina tankar ofta spelar mig ett spratt....

Sol och minus 15 här idag.

Hoppas du får en fin dag var rädd om dig och gör ingenting som inte jag skall göra. ☺


Kram, K ♥


30 kommentarer:

  1. Jag läser mycket och skulle inte klara mig utan en bok men det brukar bli lite lättsamma saker och gärna en deckare.

    Hoppas du får en fin lördag.

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Dagen blev både fin och kall... he he...

      Kram ♥

      Radera
  2. Jag läser inte så mycket nu för tidenutan känner mig bekväm med att sitta med stickorna och tillverka raggisar. Det är fin meditation för mig.
    En härlig lördag till dig och trots prognos mulet väder, så skiner solen just nu!
    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag kanske skulle börja sticka, tyckte det var roligt för väldigt länge sedan...


      KL ♥

      Radera
  3. Ett uttryck eller citat som har fastnat i mitt huvud som Eckhart Tolle sagt: Ett steg, ett andetag, ett ögonblick – NU. För oavsett hur lång min resa verkar vara, finns det aldrig mer än detta =) Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det uttrycket tycker jag är bra! :)

      Kram ♥

      Radera
  4. Jag är "periodare" med att läsa böcker. Men när jag väl börjar kan jag oftast inte sluta!
    Kram och trevlig lördag

    SvaraRadera
    Svar

    1. Dagen snart slut så en fin kväll till dig Ami. :)

      Kramen ♥

      Radera
  5. Mycket klokt!
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, visst är det?..... Kram ♥

      Radera
  6. Grått - 6 här idag. Mitt lilla jag och inre är i balans med det yttre ... och jag har mitt syfte klart ...
    Lördagskramen till dig som bjuder på tänkvärt!

    SvaraRadera
  7. Älsklingsböcker, ja de kan jag gå tillbaka till och läsa om igen, annars är jag som du, läser inte så mycket nu för tiden, emot förr.
    Önskar dig en finfin lördag.
    Varm kram.

    SvaraRadera
    Svar


    1. Varma kramar behövs i kylan så här kommer en tillbaks... :) ♥

      Radera
  8. Jag är himla dålig på att läsa böcker. Men jag tycker såna här saker är intressanta.

    Kramelikram till dig❤

    SvaraRadera
    Svar

    1. Aha, upplevelser älskar jag.... :)

      Kramen på dig ♥

      Radera
  9. Nu läser jag massvis med böcker, speciellt under sommaren, där jag sitter på balkongen och njuter. Men måste medge att jag sällan (=aldrig) läser "djupa" böcker. Min hjärna klarar liksom inte av dom. Jag vill helt inte tänka när jag läser...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ha ha ha, du får alltid till det. :)) Läsa utan att tänka, tja det skulle kanske även funka för mig.... :))))

      Kramen ♥

      Radera
  10. Jag fick två böcker i december som jag så gärna vill läsa, men jag tar mig inte i kragen och gör det. Fy på mig!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Men det har ju bara gått en månad, om du fortfarande inte börjat läst om ett år då kan du börja skämmas, hi hi...

      Kramen ❤

      Radera
  11. Tänkvärt! Den här boken av Eckhart Tolle har jag inte läst, men den vill jag gärna läsa. Har däremot läst hans bok "Lev livet fullt ut" som jag tycker mycket om och gärna tittar tillbaka i.
    Kram från mig i den tidiga kvällningan.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag har "Lev livet fullt ut också" Tolles böcker kom till mig på ett oväntat sätt och de uppskattas högt.

      Kvällskram ❤

      Radera
  12. Jag har nyss fått en ny läsplatta, så nu tusan ska här läsas! :-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Åh har du blivit med läsplatta? Grattis...

      Kram ❤

      Radera
  13. Det där har jag ofta sett i min omgivning. När jag själv blev sjukpensionär, gick jag genom allt det här. Jobbigt. Men jag kom till insikt. Detta är en insikt som jag har haft långt före mina jämnåriga, yngre, samt äldre. Det är människor som jag älskar, som förr eller senare har kommit till samma insikt. I många fall har jag väntat ut den. Mognaden. Den kommer av erfarenheten. När folk får distans, samt släpper den egna intelektuella uppspelheten.
    kramis

    SvaraRadera
    Svar

    1. När man är mogen för det så kommer saker till en.... :)

      Kramis ♥

      Radera
  14. Älskar att läsa, men tiden räcker inte till, eller rättare sagt, jag prioriterar inte att läsa! Tur nog är jag med i en bokcirkel som snart ska träffas igen. Boken vi läst heter "Att föda ett barn" av Kristina Sandberg. Den handlar om en ung flicka som blir gravid på 30-talet,en mycket speciell bok ,och jag blir nyfiken på fortsättningen,det är en trilogi. Annars läser jag mest deckare...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det var nog ganska så annorlunda att föda barn på 30-talet kan jag tänka mig...
      Kram på dig ♥

      Radera
  15. Absolut! Tacksamhetsövningar kan hjälpa mot detta obehagliga fenomen... bra inlägg, kram

    SvaraRadera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥