Translate

.

.

tisdag 28 april 2015

Detta om att sola eller inte sola...













Jag har solat hårt sedan jag var ungdom, detta har resulterat i solskador, som rynkig solhud.
Nu är jag ju inte purung och ett tag hade jag bestämt mig för att sluta sola, men nu känner jag hur jag dras till att låta solens strålar ta över hela min kropp. Jag vill få färg, jag vill inte vara vara vit.
Men en sak vet jag och det är att jag kommer att ta det lugnare i solen inte ligga och pressa i timmar som jag gjort tidigare...

Solar du? 


Kram, K 









39 kommentarer:

  1. Det är skönt att sola, älskar värmen, men jag har aldrig legat och pressat.
    Numera tar jag det piano, är rädd om min fina hy, för jag har ärligt talat en bra hud, har alltid haft, en gudagåva. Ser på min svägerska, din namne, hon har solat mycket, har liksom fått rynkig läderhud i det vackra ansiktet.
    Man blir brun även i skuggan.
    Var rädd om fina dig. KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hade jag lyssnat på de som var lite klokare så hade jag också haft en slet fin hy idag, men nu gjorde jag inte det så då blir det bara till att gilla läget... KL ♥

      Radera
  2. Ligga o pressa gör jag inte, säger som Gerd här ovan , är rädd om min fina hy, för jag har helt otrolig hy.
    Men färg får jag ändå lite lagom , när man är ute ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Nu blir jag avis... :-)) Du låter fin rakt igenom! :-)

      Kram ♥

      Radera
  3. Jag älskar sol och värme, men har blivit mer rädd de sista åren, så ligger och pressar gör jag inte. Det blir en liten stund i solstolen, men sen får det räcka :)
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är nog så jag gjort de sista två åren, orkar inte som förr....

      Kram ♥

      Radera
  4. Jag älskar värmen och solen om den inte är för stark men jag ligger aldrig och pressar mer än allra högst en timme. Sedan njuter jag helst i skuggan. :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Klokt, :-)

      Jag pressar inte heller idag det var några år sedan jag slutade med det...

      Kram ♥

      Radera
  5. Jag brukar sällan ligga och pressa, men fångar gärna solstrålar på andra sätt. Tyvärr är jag så nära albino man kan vara utan att ha själva diagnosen så jag bränner mig alltid... Och jag lär mig aldrig heller. :(

    SvaraRadera
    Svar


    1. Klarade du dig i Spanien nu utan att bränna dig?

      Kram ♥

      Radera
  6. Sol och värme är underbart men jag solar helst under korkeken i skuggan med en bra bok. När jag var yngre så blev det mkt solresor och jag tålde solen på ett annat sätt. Nu håller jag mig på lite avstånd från solens farliga strålar...

    SvaraRadera
    Svar

    1. När jag sansade mig och insåg vad solen gjorde med huden var det för sent.. Nu är jag inte rädd om huden längre (den är redan skrynklig) utan orkar inte vara i solen som tidigare om åren...

      Kram ♥

      Radera
  7. Roligt å se dig! Solar måttligt ... våren sitter jag gärna i solen en stund. Förr blev jag snabbt brun ändå, men har pigmenten har förändrats. Men det är bra gött en stund i solen :-)
    krm

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är nu som solen tar som mest, jag har redan fått färg i ansiktet utan att solat....
      Hoppas det blir fint till helgen för då skulle jag passa på att njuta lite av solen... :-)

      Kram ♥

      Radera
    2. Visst ska vi ha sol, jag vill göra sommar på terrassen nu - och dricka kaffe i solen ... och få den på kroppen ...
      kram gen

      Radera
    3. Visst ska vi ha sol, jag vill göra sommar på terrassen nu - och dricka kaffe i solen ... och få den på kroppen ...
      kram gen

      Radera
    4. Så härligt det låter.. :-)

      Radera
  8. Ja, det gör jag och har gjort mycket. Men numera är jag extremt noggrann med att använda solskyddsfaktor och kanske kommer solandet att ändra karaktär framöver... Men helt allmänt föredrar jag att ha lite färg. Känner mig piggare på något vis.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar


    1. Jag känner mig också mycket piggare med lite färg...

      Kram ♥

      Radera
  9. Jag älskar att sola, men ligger inte heller och pressar timme efter timme som jag gjorde förr och dessutom är jag noga med att smörja in mig med solskyddsmedel. Förr var det inte tal om att skydda sig, i stället oljade man in sig med kokosnötsolja för att riktigt få solen att ta.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi, ja det gjorde jag med, smorde in mig i kokosnötsolja.. Ja, man visste inte bättre. Eller så visste man men brydde sig inte...

      Kram ❤️

      Radera
  10. Visst känner man sig piggare med färg. Jag som sedan barn och tonårstiden varit mycket i solen, bränt mig åtskilliga gånger, som ung pressat för att få den där fina bruna färgen som jag , ljushårig, ljushyad och blåögd hade svår tför att få. Även efter 45 solade jag mycket men brände mig inte och var under parasoll och i skuggan och man blev brun där också.
    Men! detta solande vsade sig efter alla år visade sig för några år sedan ge mig melaningt melanom, en kraftig solskada och jag är nu opererad för detta på fyra ställen på kroppen, varav ett på kinden. DEssutom har jag en lindrigare form, skivepitelcancer, på flera ställen och är behandlad för detta.
    Eftersom mitt ansikte är drabbat, mycket från skidåkning i Alperna, så använder jag nu ofta keps och speciella solkrämer med faktor +50. Långärmade blusar är ofta på när jag är ute...
    Och att vara i solen, om man så vill, före klockan 11 och efter klockan 15 är ju en bra tanke.
    Ett parasoll är heller aldrig fel..
    (Brun eller färg får man ju även i skuggan.)
    För egen del väljer jag ju att slippa melanomen..
    Men inte hindrar detta mig ffrån att vara i Spanien, däermot är mina Thailandsresor inte aktuella längre.
    Stor kram! Och sola lugnt!

    SvaraRadera

  11. Förstår så väl att du inte solar, så mycket lidande detta solande har orsakat dig... Fy, ja det är inte utan att jag blir rädd när jag läser från en som med facit i hand vet vad solandet kan åstadkomma. Huff Huff..

    Själv har jag inga födelsemärken som ändrat sig, mörknat eller så. Men det kanske inte betyder att jag befriats.. Huff.... Ja vem vet vad som händer...

    Stor kram finaste Ditte ❤️

    SvaraRadera
  12. Solar bara om jag vistas vid stranden, någon gång. Annars blir jag brun då jag helst vistas utomhus. Ingen solskyddsfaktor. Bränner mig inte.
    Jag är redan brun på ansikte och händer. Ser friskt ut.
    Stor kramis på dig fining.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är gott att få lite färg, jag har inte solat något nu men har också fått färg, ser dock inte frisk ut som du utan mer som en gammal äppelskrutt.., :-)

      Kramen fina brunis ❤️

      Radera
  13. Jag ligger sällan på stranden, oftast blir det bara när sol- och badsugna vänner kommer ner. Då kan jag vara nere nån timme, sen överger jag dom ifall dom vill sola/bada mer.
    Men jag är mycket ute i solen och promenerar. Snart är det dock för varmt, så då är det skuggan som gäller :-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Du har ju sol för det mesta, så det blir lite annorlunda. Här hade vi inte en solstråle på flera månader, så när solen äntligen kommer blir det lätt att frossa i den för jag vet aldrig när den försvinner. He he...

      Kram ❤️

      Radera
  14. Jag vill gärna vara solbränd men ogillar att ligga och pressa i solen för jag blir så rastlös. Så när jag är i solen så är jag aktiv. :)

    Önskar dig en skön kväll!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jamen det går ju bra att vara rörlig i solen, jag är helst i rörelse också.
      Vill även vara brun, men inte så groteskt solad som jag var några år. Det gick överstyr och jag märkte inte hur jag misshandlade min hy...

      Kram på dig ❤️

      Radera
  15. Nej, nej, nej. Farligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Raka besked! :-) Ja du har rätt....

      Kram ❤️

      Radera
  16. Förut i min ungdom solade jag solarium ibland, men inte nu på de senaste 10 åren.
    Sedan jag fick rosacea för något år sedan så har jag också blivit känsligare mot solen, smörjer alltid in när jag vet att jag ska vara ute en längre tid då det är soligt för annars känner jag av den hettande känslan på en gång.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag fick också rosacea för några år sedan, jag känner också av den hettande känslan, det nog detta som gör att jag bara vill sitta korta stunder i solen.... Kram

      Radera
  17. Jag blir bara fräknig i solen, brun har jag svårt att bli. Får nog använda brun utan sol i sommar för att fejka att jag blivit solbränd, hi hi... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Fräknar är fint tycker jag och brun utan sol är också okej. :-)

      Kram

      Radera
  18. Jag älskar värmen .. men har inte ron att bara ligga i solen.
    Trots att jag är blond har jag turen att inte bränna mig, utan blir ganska brun direkt…
    Men när jag var ung låg jag som många andra och stekte mig i kokossololja på stranden haha
    Tror vi ska vara rädda om oss, sola med skydd osv..
    för vi alla behöver D-vitaminet också :)
    Kram Sanna

    SvaraRadera
    Svar

    1. Precis så gjorde jag också, jösses så man höll på... :-)
      D-vitaminet är jag starkt behov av så är solen framme så är jag ute,, men jag gör annat än steker mig i solen idag....

      Kram på dig.

      Radera
  19. I ungdomen pressade man sig hårt i solen. Den var liksom inte lika farlig på den tiden. Liksom cigaretter och icke-cykelhjälm. O du oskuldsfulla tid.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är konstigt det där, förr var ingenting farligt... :-)))

      Kram ♥

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥