Translate

.

.

måndag 17 april 2017

Föda barn




Nu är chokladkulor och bullar glömda, gömda eller uppätna. :)

Även fet och kanske fel mat.

Påskblomman lever dock vidare.. :)

Igår både haglade och snöade, solen tittade även fram av och till lite bara för
att låta oss veta att den finns där även om vi inte kunnat se den långa stunder. :)


Annandag påsk och sista dagen innan vardagen tar vid.


Läser om kvinnor som föder barn, klipps, spricker, sys fel och kan få ett hemskt lidande efteråt.
Hur i alla världen kan det ha blivit så? Varför har inte fler berättat? 
Varför lider så många i tysthet?  Måste det verkligen vara så?
Är det för privat? Riktar kvinnan verkligen all sin kärlek till barnet och glömmer smärtan?

Har så många frågor kring detta....

Kram, K







18 kommentarer:

  1. Visst är det hemskt, så många som lider i tysthet, det är så hemskt.
    Nu är nästan påsken över, våra barnbarn har sovit över i natt. Så blir nog inte sysslolös.
    Ha det fint stor kram������

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är det jag inte förstår, varför har de inte sagt något? Skäms man eller vad är det som sker???

      Stor kram ♥

      Radera
  2. Att föda barn, sitter ju inte utanpå. Min första förlossning, där blev jag klippt utan bedövning, hade bara lustgasen (lagom lustigt) men fick inga men. "De lärde" får nog svara på den frågan, om det har ökat med komplikationer. Hörde inte talas om något sådant förr.

    Jag har att göra idag och vädret är ganska så soligt, men kallt.
    KL 💛

    SvaraRadera
    Svar

    1. Har nu läst att det beror på att kvinnan ville bestämma själv hur hon skulle föda på 80-90 talet att de kunniga då inte ville styra över kvinnans önskan. Men det blev ju så fel enligt mig..... Här är det svinkallt, ruskigt kallt, brrrr....

      KL ♥

      Radera
  3. Låter verkligen hemskt! :-(

    Men? Har du gömt påskmaten? Kommer nog att börja lukta inom nån vecka... ;-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Nu talas det om finska greppet, man skall föda långsamt - antar att det är de gamla greppen som bör komma tillbaka. Men vad vet jag? :)

      Godiset som var kvar gömde jag. :D) (luktar ej)

      Kram ♥

      Radera
  4. Usch ja, en del verkar ha hemska komplikationer efter sina förlossningar! Allt gick bra för mig när Max föddes, men det var ändå så hemskt att jag direkt sa...aldrig mer! Och så blev det :)
    Kram och trevlig måndag!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Usch då, börjar förstå att jag sluppit gå igenom det de flesta kvinnor får uppleva.

      Kram ♥

      Radera
  5. Pratade med min mamma om det, t ex om amningen som aldrig funkade för mig och sonen (tror han var för lat, haha!). När vi var små så pratade man aldrig om amning, det skulle bara fungera. I dag pratas det mycket mer, mer information finns och forum att delta i. Problemställningarna har nog alltid funnits men inte informationen.
    Jag tyckte först att jag blev lite konstigt hopsydd men det var nog bara annorlunda och svullet. Det tar ju ett tag för ärrvävnader att lugna ned sig.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är nog bra att kvinnorna öppnar upp sig, inte skall man väl gå igenom vad som helst för att vara duktig, föda barn och hålla tyst.

      Skönt att det redde ut sig för dig...

      Kram ♥

      Radera
  6. Under all kritik tycker jag! På "min tid" stannade man fyra dagar och det behövdes. Jag kunde varken sitta eller gå efter första barnet. Hade det varit männen som fött så är jag säker på att vården sett helt annorlunda ut tyvärr...


    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. De säger nu att detta är kvinnors egna fel eftersom de ville ha fria val hur de skulle föda. Kanske ligger det något i detta och sedan har få vågat klaga...

      Kram ♥

      Radera
  7. Har förstått att detta är något som verkar ha ökat och också beroende på var, vilket sjukhus förlossningarna sker och vem som är behjälplig. Illa är det om människor skadas och kanske för livet.

    Vad gäller "svensk påskmat" så har jag inte smakat något som räknas dit utan god mat i största allmänhet. Men å andra sidan är det trevligt att äta det man tycker om.
    Önskar dig en fin annadag och kanske lite sol.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Som jag skrivit i tidigare kommentarer så sägs det att på 80-90 talet ville kvinnorna föda som de själva önskade detta kanske orsak och verkan på deras önskan?
      Men vad jag inte förstår är varför det inte är efterkontroller som ser fel och som kan åtgärda dessa så kvinnan slipper lida och får njuta av den lilla nyfödda istället... Kram ♥

      Radera
  8. Jadu, det är mycket som spelar in förstås vad gäller bristningar mm efter en förlossning. Jag tror att kvinnor tidigare inte har tagit upp problemen helt enkelt, kanske inte vågat...

    Vad stora bristningar beror på tror jag är många saker. Visst har kvinnor synpunkter på hur de vill föda, och självklart,så länge barnet mår bra i magen, får de stå, sitta ,ligga hur de vill när de föder, men hela tiden är det vi som jobbar med dem som måste ha koll hur barnet mår i magen vid utdrivningsskedet, och om perineum (mellangården) visar att den inte klarar trycket, så måste man kanske byta ställning, och ibland även klippa.
    Idag är det mycket vanligt med ryggbedövningar (epiduralbedövning), och det är vanligt att det då blir lite väl utdragna förlossningar, kvinnan kanske inte känner hur hon ska krysta och det bli forcerade krystningar när barnet ska ut, ofta med hjälp av sugklocka- det KAN vara en orsak. Alla barnmorskor får lära sig under sin utbildning att hålla perinealskydd vid utdrivningsskedet. Barnen som föds idag är lite större än tidigare, men jag vet inte om det kan bero på det. Själv blev jag klippt med första barnet, och hade svårt att sitta de första dagarna, men sen har jag inte haft några men av bristningen. Om man misstänker att det blivit en större bristning som involverar sfinktermusklerna, så kontaktar vi alltid våra läkare som då suturerar på operation för att det ska bli så bra som möjligt och kvinnan får en så bra smärtlindring som möjligt ,och får oftast inga men efter sutureringen. Jag tror att kvinnor idag vågar säga till mer när de har bekymmer, och vad jag förstår kan det avhjälpas med operation många gånger. Vi håller på med en studie nu på jobbet angående just bristningar, så vi jobbar hela tiden med att det ska bli bättre! Kram och trevlig fortsättning på dagen!

    SvaraRadera
  9. Har barnen blivit större? Det kan ju vara en orsak. :)
    Kanske kan det också vara så att man fokuserar mer på barnet och inte så mycket på mamman? Det bör ju vara två barnmorskor vid varje födsel, är ni det? Jag är säker på att ni barnmorskor har bästa utbildning och utbildas hela tiden. Men ni lider ju också av stress och press, nedskärningar och stängda avdelningar. Detta måste väl påverka lite av ert arbete?
    Det finns så många frågor kring detta och man måste ju försöka kommunicera på bästa sätt.

    Stor kram och tack för att du förklarade så väl. ❤

    SvaraRadera
  10. Här säger jag bara oj, oj, oj. Å då menar jag både "påskfrosseriet" och Susjos långa och väldigt intressanta kommentar. Hon är ju experten. Bra med en sådan bloggkompis eller hur!!!
    Hursomhelst är jag glad att jag slapp föda barn. Å om jag hade gjort det hade jag krävt kejsarsnitt, så mycket kan jag säga. Mera skonsamt för modern och barnet... tror jag.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag säger som du, kejsarsnitt för mig med - annars hade jag bett att få lämna förlossningsrummet även om det vore lite sent påtänkt. :))
      Ja, viken tur vi hade Susjos som kunde förklara så bra.

      Kram ❤

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥