Translate

.

.

lördag 24 december 2016

Skammen






Det är julafton och och mina ögon tåras till och från. Inte för att jag är ledsen utan för att jag är så tacksam över alla fina människors välvilja, inbjudan och kärlek. Jag firar julafton med mig själv och inte ensam. Det är en stor skillnad på att känna sig ensam och att fira med sig själv. Många har föreställningen att man skall samlas hela familjen, vänner för att det skall kunna kallas jul. Man är rädd för vad andra skall tänka om man väljer att vara med sig själv. I själva verket så skulle nog många drömma om att få göra som jag valt att göra, klä sig i en mysig och skön pyjamas, laga den mat man önskar, tända ljus och bara vara. Äta godis, läsa och titta på tv.

Sedan finns det de som längtar efter att få fira julen med någon, de kanske skäms för att de är "ensamma" skammen kan kännas värre än att inte ha någon att fira med. Skulle så gärna vilja borsta bort skammen och och få alla att förstå att alla har vi olika behov och att fira med sig själv inte är detsamma som att vara ensam.

Stor kram, K ♥

35 kommentarer:

  1. Kunde inte ha sagt det bättre! Du har sååååååå rätt. Maken och jag diskuterade just det idag. Just vid olika högtider är man benägen att "tycka synd" om alla som firar ensamma. Det är nog få som funderar på att det - som i ditt/vårt fall - är självvalt. Man KAN faktiskt trivas i sitt eget sällskap, vilket många verkar ha svårt att förstå.

    Jag tycker också att det är oerhört skönt att slippa all julstress, bidra till ett knytkalas eller än värre stå vid spisen hela dagen och servera gästerna för att sedan ta hand om disken också.

    Nej tack! Vi gör precis som du. Äter det vi känner för - inklusive bläckfisk vinaigrette;-)

    Ett riktigt bra inlägg som förhoppningsvis ger fler en tankeställare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer helt med BP ovan!
      Känner igen mig själv i det du skriver. Att välja att vara med sig själv och att trivas med det är något som man nästan inte ens "får" tycka eller tänka.
      Tack för dina tankar! De berikar!
      Stor kram och jag önskar dig en fin söndag.

      Radera

    2. BP, Vilken skön kommentar du gav. :)

      Kram ♥

      Radera

    3. Ditte, En fin söndag i värmen. :)

      Kram ♥

      Radera
  2. Så fantastisk bra du beskriver det!
    Jag trivs utmärkt hos mig med mig :-)
    Visserligen har ju jag familjeband som jag uppskattar - men en lever sitt eget liv ändå - och självlivet är mycket passande för mig. Jag trivs i eget sällskap och blev först förvånad då jag insåg det - vilken lycka det blev. Barn och barnbarn är ett lån, men det egna livet äger vi! Fälla tårar gör jag med i vemod och visst finns det saker jag är ledsen över. Det är ju så det är ...
    Arja Saijonmaa har gjort en fin låt: Min ensamhet från albumet Dig har jag kär!
    Tack för ditt "budskap" denna dag!
    <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Såklart man uppskattar familjeband och vänners sällskap, men det behöver inte just vara vid jul. Jag älskar att vara ego och göra som jag vill. :D)

      Kram ♥

      Radera
    2. Det ena utesluter inte det andra - hela året :-))

      Radera

    3. Så sant om man nu önskar det... :D)

      Radera
  3. Den enkla sanningen är väl den att den självvalda ensamheten är bra. Men annars tror jag att det är många som känner det tufft och vill bara att dagarna ska gå...


    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag ville ta fram skammen mer än själva "ensamheten" Det är vanligare att folk känner mer skam än att vara obekväm med att vara med sig själv. Sen de som längtar efter sällskap för dem finns det ju många ställen att söka sig till.

      Kram ♥

      Radera
  4. Älskade fina K! alla har vi våra olika liv, olika viljor, olika möjligheter & olika val. Många har såklart inga val, men vi som har det, har det! :))

    Om du gillar att fira med dej själv, så är det fantastiskt :))

    Själv är jag ju en "eremit" i grund & botten & älskar ensamhet eller 2 samhet ;)

    Varm kram & en fin fortsättning av Jul helgen! <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Kram på dig eremiten, he he....

      Varm kram ♥

      Radera
  5. Är det inte så att människan allt som oftast utgår ifrån sig själv i allt - så när någon tycker synd om någon annan för att den firar jul själv så utgår hen ifrån att det skulle ju hen inte alls vilja göra ... och när hen tänker sig in i situationen, känner hen hur sorgligt det vore och tycker, där med, synd om den som ska vara själv på jul?
    Här i huset bestod julaftonen (och juldagen, idag) av tvåsamhet - men med varsina sysslor :) jag sitter vid datorn nu men ser fram emot att tillbringa eftermiddagen med en god bok, eller två - men det fanns en tid då jag kände hur det var jobbigt för andra att vi inte vill fira julen tillsammans med fler, och tackade ja till inbjudan efter inbjudan ... mest för att stilla andras oro (och ovilja mot ensamma jular) - ni är jag tillräckligt gammal för att göra som jag vill ;) och omvärlden får överleva det!
    Stor kram och fortsatt God Jul till dig!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Åh så bra du sa (skrev) det, precis så är det ju.... :D)
      Stor kram och fortsatt god fortsättning.... ♥

      Radera
  6. Att vara ensam kan innebära så många olika saker – man kan vara ensam i en sal full med folk för att man inte känner en enda, eller så är man ensam i den närmaste familjen för att man känner sig utanför. Man kan också vara ensam för att man vill vara för sig själv eller för att man tycker ensamhet helt enkelt är skönt. Och frivillig ensamhet är helt okey. Men en ofrivillig ensamhet är smärtsamt och kanske extra smärtsamt vid högtider/juletid. Ensamhet är mångtydig och därför är det nog ganska naturligt att inte alla upplever ensamhet på samma sätt!
    God Fortsättning på juldagen!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag ville rikta in mig på skammen och tanken på vad andra tycker mer än att ta upp olika typer av ensamheter. För jag tror det är skammen och skulden som formar allt annat.... God fortsättning och kram på dig. ♥

      Radera
  7. Det är stor skillnad på självvald ensamhet och att tvingas till ensamhet mot sin vilja. Önskar att alla får fira som de vill! Önskar en fin fortsättning på julen!

    SvaraRadera
    Svar

    1. God fortsättning på julen.

      Kram ♥

      Radera
  8. Jag älskar att vara ensam ibland när jag själv får välja det, så jag förstår verkligen självvalda ensamhet.

    SvaraRadera
  9. Vald ensamhet är helt annorlunda en ensamhet, helt klart !....mysigt att fira ensam jul om man väljer det ;)....vi var bara 4 st i går...från att ha varit kring 20 st i många år, så var det lite konstigt att fira bara lilla familjen...men jag har vant mej nu ;)...ikväll ska vi till svågern och svägerskan, men i morgon blir vi bara 2 st !...dottern jobbar, men det ska bli skönt att bara vara vi två ;))....jag måste få vara helt ensam ibland, annars sparkar jag bakut, hihi...
    Ha en fortsatt fin helg !
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag har firat jular med mycket människor och jag har firat jular med bara några, jag har firat några jular med mitt egna sällskap och det sista uppskattar jag mest. :D)

      Kramis ♥

      Radera
  10. Det är därför som jag brukar skriva att jag hoppas att alla får fira sin jul eller födelsedag eller annan högtid precis på det sätt som man vill! Om det sedan är en helt vanlig dag, ett tänt ljus eller hundra glada vänner och familjemedlemmar runt omkring en är upp till var och en.

    Jag önskar dig god fortsättning på julhelgen och att den blir så som du önskar det!

    Kram, Emma

    SvaraRadera
    Svar

    1. Helt riktigt Emma. Jag är bara så trött på att många känner skam över att kanske vilja vara själv, en skam som andra som aldrig skulle kunna tänka sig det sätter på dem.

      Kram ♥

      Radera
  11. Så skönt att få bestämma själv hur man vill fira! Och just julafton är en så laddad dag då alla måste fira med någon....ingen får sitta ensam! Så jag förstår att du hade en skön dag och kunde bestämma helt själv vad du ville äta och göra :)
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Man kan ha en alldeles underbar julafton tillsammans med sig själv. :D)

      Kram på dig ❤

      Radera
    2. Att slippa all stress att framför allt slippa alla krav borde vara ngt vi alla skulle ta efter !!
      Önskar dig nu en God Fortsättning finaste
      Kram❤

      Radera

    3. God fortsättning fina du...

      Kram ♥

      Radera
  12. Tänkvärt inlägg här inne hos dig. Såklart bestämmer man själv hur man ska fira eller inte fira sin jul, å hoppas verkligen inte att någon skäms för det! Önskar dej en god fortsättning! Varm Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. God fortsättning och en varm kram ♥

      Radera
  13. Bra inlägg! För så är det.
    Jag väljer nu till Nyår att fira det med mig själv, har så gjort många gånger, det är mysigt, faktiskt. Man kan också ringa till varann, om det så känns.
    Annandag jul KL <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Oavsett om man väljer att fira med sig själv eller inte så är det skuld och skam som måste bort.

      KL ♥

      Radera
  14. Jättefint och tänkvärt.
    Trivs vi med oss själva är vi inte ensamma.
    Hoppas du haft det bra och godfortsättning med en varm kram fina du

    SvaraRadera
    Svar

    1. En god fortsättning och en kram till dig. ❤

      Radera
  15. Jag har firat julen själv många år - även om jag ibland gått bort en timme eller så vid lunch. I är var jag dock med vänner halva dagen - och det var extra skönt i år för jag hade legat sjuk i över en vecka.
    Men jag håller med dig - det kan vara ganska skönt att bara vara.
    Vill passa på att önska dig ett fint slut och ett välsignat gott nytt år.
    kram

    SvaraRadera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥