Translate

.

.

lördag 5 november 2016

Ojämn kvalité på varor....


Det är så olik kvalité på många varor jag köper. En ost kan vara rena drömmen i smaken ena gången  och till en stor besvikelse nästa gång man köper samma märke. Detta gäller inte bara mat utan, parfym, tvål och tvättmedel osv..
Jag kanske är extremt känslig när det gäller detta, börjar nästan undra om jag inbillar mig ojämnheten och kvalitén på de olika varorna.

Så därför undrar jag om någon av er som läser upplever detsamma som jag gör?

Kram, K ❤️

Bilderna lånade från nätet

24 kommentarer:

  1. Ja, det gör jag :-) Jag har fixat mig en förklaring som jag tycker är trovärdig nog att dela med mig av :-)
    Åldern ger förändring i smasinnet - och i lukt kan det också vara. Det anses vara naturligt. För något år sedan var jag utan smak och lukt en längre tid; efter det smakar inget som förr. Nu finns smak och luktminnet kvar sägs det. Men visst kan min favoritost smaka annorlunda fast det är samma märke och typ. Det är varierande tror jag i alla matvorors kvalitè. Slut på utredning av problemet och jag önskar dig en smaklig lördag!
    kramisar

    SvaraRadera
    Svar

    1. Men Tove, förändringen sker ju bara från gång till gång, en ost en månad efteråt smakar helt annat. En parfym efter ett år doftar inte samma, osv.... Menade inte på lång tid (åratal) för jag förstår ju att sinnet förändras. :)

      Kramar ♥

      Radera
  2. Ja visst kan det vara så :) he he man vet vad man vill ha :) ha en toppen dag kramen <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tycker detta händer jämt... hm...

      Kram ♥

      Radera
  3. Absolut är det så!
    Tycker det händer ganska ofta.
    Vet inte om det fuskas mer nu.
    Samma vara ska väl dofta och smaka likadant.
    Ha det fint ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Skönt att du upplever samma... :D))

      Kram ♥

      Radera
  4. Man är smakkräsen och det med åren. Sedan är det olika lagringstider. En ost kan vara från olika datum.
    Tar exemplet med vin. Olika tappningar. Olika årgångar.
    Ha en fin helg. KL ♥

    SvaraRadera
  5. Det är ju ändå så att det mesta är naturliga råvaror och där finns skillnader. Kossorna fick sig lite extra mumsig gräs för det var bättre väder så mejerierna blir bättre, någon råkar klanta sig och häller i lite för mycket/lite salt, den vanliga leverantören hade slut så man tvingades köpa från en annan som bedyrar att det är samma/likvärdigt.

    Det finns oändligt många varianter för att det ska bli skillnader från gång till annan.

    Och ovanpå detta kommer de egna förändringarna som att huden är lite extra torr just nu, håret extra fett, man är extra känslig för salt, lukten av persilja eller vad som helst.

    Äter man mediciner, är sjuk eller förkyld så är detta ännu en faktor. Tänk på att nässprayer är läbbiga saker och bör användas med stor försiktighet. Den mesta smaken sitter faktiskt i lukten, lustigt nog!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så är det såklart!
      Annars använder jag varken nässpray eller mediciner och min hud är som alltid, len som en bebis, he he he...

      Kram ♥

      Radera
  6. Det har jag faktiskt inte tänkt på för att vara ärlig. Det enda jag har lagt märke till är att lök och potatis varierar i kvalitet. Sedan tycker jag att kvalitén på till exempel surdegsbaguetter varierar beroende på var man köper dom.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, men se där! Bara på denna korta tid så har du kommit på tre saker, imorgon kanske du kan skriva flera A-sidor fulla av produkter som har ojämn kvalité.... :D))

      Kram ♥

      Radera
  7. Så sant såå...
    Trevlig helg !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så du har också märkt detta? Skönt vi är flera... :)

      Kram ♥

      Radera
  8. När det är samma märke så brukar inte jag uppleva nån skillnad. Ja utom på luktegotter då. Dom "äkta" man köper på gatan brukar inte lukta värst gott... ;-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. På gatan och färjor köper jag aldrig luktegotter... :))

      Kram ❤

      Radera
  9. Oftast har jag märkt detta när jag handlat liknande varor men i olika butiker, men även när jag handlat i samma butik.
    Kvalitén är ojämn.
    Har mest tänkt på detta när det gällt ost och vin men även med parfym och smink.
    Kram och trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar

    1. När jag köper något jag tycker riktigt mycket om och kommer tillbaka och köper samma så kan det vara som en helt annan produkt. Inte kul och då känner jag mig lurad... Kram ❤

      Radera
  10. Känner igen att kvaliteten är ojämn. Märkligt nog är nötfärs alltid sämre när det är extrapris.. Lite surt.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Köttfärs är alltid sämre på extrapris, så den köper jag aldrig. Köper aldrig något kött på extrapris...

      Kram ❤

      Radera
    2. Znogge, skriver på din blogg, men kommentarena kommer ej fram. ��kram

      Radera
  11. Märker också det från och till, mest på ost. Tråkigt.kramar

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ville bara se om det var fler som reagerade på detta och det var det... :D)

      Kram ♥

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.