Translate

.

.

torsdag 3 november 2016

De och dem = dom?











På morgonen pratades det om användandet av
 ****DE - DEM - DOM****

Jag går inte och säger jag vill ha dem äggen, jag säger de eller dom äggen.
Eller jag säger inte dem som kommer jag säger dom som kommer.

Oftast säger jag dom och skriver även dom, fast detta anses som ett obildat språk
Men jag står fast vid att det skall heta dom och jag kommer fortsätta skriva dom, för jag är säker på  att om inte allt för länge så kommer alla skriva och säga dom. 

Jag är medveten om att det både finns språkpoliser och lärare som läser här så jag räknar absolut inte med att få något medhåll från någon av dem. :D)

Men nu vill jag veta, vad tycker du?


Kram, K

24 kommentarer:

  1. Jag tycker inte så mycket, det är en bagatell och jag blandar lite, ser att du gjorde det också i slutet ;)
    Ibland skriver jag korrekt, ibland skriver jag dialektalt, jag är flexibel.

    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Flexibel är nog jag med, fast mycket sällan korrekt... :))

      KL ♥

      Radera
  2. Jag skriver som jag talar alla fall när det gäller "de" "dom" det känns fel att läsa "dem" det blir onaturligt alla fall för mig ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Skriver man "dem" i fel sammanhang så ser det bara konstigt och onaturligt ut....

      Kram ♥

      Radera
  3. Jag skriver nog också som det låter.
    Känns bättre! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Känns det bra så är det oftast bra... :)

      Kram ♥

      Radera
  4. Språkpolis är jag inte och jag varierar. Men jag tror inte att jag så ofta skriver dom.
    Har inga som helst problem med ordet i sig vare sig i tal eller skrift.
    Solig kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack för den soliga kramen, den lyste upp här i det grå.... :))

      Kram ♥

      Radera
  5. Jag är en språkpolis, besserwisser och allt det där andra. Skriver aldrig dom (ja, om det inte är en dom som avkunnas). Det är för mig talspråk. Men jag anser att man får bestämma sig för om man ska använda sig av de/dem eller dom och inte blanda, då blir det bara konstigt.

    Det lustiga i sammanhanget är att folk tycker det i svenskan är svårt att veta vilket man ska använda men man har inga problem med att skilja på they/them i engelskan. Ja, oftast i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Skrattar... En dom som avkunnas kan aldrig bli något annat än just en dom. :))
      Tror många är förvirrade kring detta, de unga idag skriver dom idag.

      Kram ♥

      Radera
  6. Dom är talspråk som börjar bli mer och mer vedertaget i den skrivna svenskan. I bloggen skriver jag alltid dom och aldrig de eller dem. I "officiella" sammanhang och när jag "gjorde" fackböcker vad dom dock bannlyst.
    Men tanke på hur det svenska språket hållar på att utvecklas så kommer det snart se ut så här:

    "Dom skriva svenska som dom prata."

    SvaraRadera
    Svar

    1. "De skriver svenska som de pratar" "Dom behöver ju inte skriva svenska alls om dom inte vill" :D)) Blir man osäker så blir det garanterat fel hur man än gör.

      Kram ♥

      Kram ♥

      Radera
    2. Ja, om de inte har påbrå norrifrån för då blir de "Dom skriv svenska som dom prat."

      Radera
  7. I en mer avslappnad text (mejl, blogg, brev osv) är dom helt ok. I en mer strikt rapport bör det (än då länge) stå de och dem. Det enda som irriterar mig är när folk använder de och dem fast fel (typ dem gick till affären).

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det blir ju helt galet att "Dem gick till affären" Här är det frågan om vad som är bäst, "De eller dom gick till affären"

      Kram ♥

      Radera
    2. De gick till affären och där fick de fick sin dom! De var inte längre välkomna...

      Radera
  8. Dom i tal och dem i skrift om du frågar mig, men jag tror nog också på en ändring på den punkten. Språket lever och ändras och då är det nog bara att hänga med :) Däremot gillar jag inte när man skriver dem när man menar de!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det viktigaste är väl att ordet är rätt i det sammanhang
      det skall vara. Håller med dig i slutet där...

      Kram ♥

      Radera
  9. Dom är rätt för mej, låter rätt och riktigt

    SvaraRadera
    Svar

    1. Dom väntar alla på sin dom! Lite lätt förvirrande, hi hi hi.... :D))

      Kram ♥

      Radera
  10. Förut så var jag noga med att skriva dem, men i talspråk säger jag såklart dom. Men kanske jag mer och mer även skriver dom? Jag vet faktiskt inte riktigt!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tiden får visa om du skriver till dom eller dem :D))

      Kram ❤

      Radera
  11. Här kommer min dom: Jag skriver dom och kommer att fortsätta med det i "populärskrift", och några mer seriösa skrivelser gör jag knappt nuförtiden. Vet dock mycket väl skillnaden mellan de och dem, och tycker det är MYCKET värre när man använder dom orden fel... Det bor allt en liten språkpolis i mig med :-)

    SvaraRadera
    Svar


    1. Ja, jag vet.... hi hi...

      Kram ♥

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.