Translate

.

.

tisdag 31 maj 2016

Lögner








Hur mycket ljuger vi egentligen? Små osanningar serveras vi med hela tiden och småljuger gör vi nog hela tiden. Vi kan ljuga för att inte såra, vi kan ljuga för att vi själva skall få del av något. Vi kan ljuga för att glädja, vi kan ljuga för att det är enklast så. Ljuger vi på en restaurang när de frågar om maten var god och vi säger ja, fast vi inte tycker det så kommer vi aldrig att få någon god mat där.

Ljuger du just nu när jag frågar om du ljuger? :D))


Solig kram, K ♥

32 kommentarer:

  1. Alla ljuger nog någon gång eller kommer med en nödlögn men jag tycker att jag är en väldigt ärlig person ändå.

    Kram och ha en bra dag <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Den som säger sig bara ljuga av godhet tror jag inte på, hi hi hi..

      Kram ❤

      Radera
  2. Hahaha! Det är klart att jag ljuger ibland eller säger halvsanningar! Det låter i alla fall bättre än rent ljug! :) Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Du menar att du "för varsamt ut med sanningen" ha ha...

      Kram ❤

      Radera
  3. Ljuger nej!! men vita små lögner som inte gör någon illa ja det har hänt tror alla gör det ha ha kramen

    SvaraRadera
    Svar

    1. Nu är nog alla lögner just lögner, oavsett vilken färg vi sätter på dem... :D))

      Kram ❤

      Radera
  4. Jag ljuger så bra! Haha, nej, jag kan inte. Har aldrig kunnat, för jag tappar masken då. Klart någon liten vit har väl slunkit med för att skona någon, typ. Men ärlighet varar längst.
    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ärlighet varar längst, lögner kan ta oss hur långt som helst. Hi hi..
      Skoojjjar!

      KL ❤

      Radera
  5. Haha! Jag brukar ljuga för Patrik när jag har köpt något nytt och säga att det är jääätttegammalt :D Men han genomskådar alltid mig :D
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Smart gjort, det lindrar tomheten i plånboken, ha ha ha...

      Kram ❤

      Radera
  6. Jag har jätte svårt att säga att maten inte vsr bra på restauranger. Men precis som du säger så är det ju jätte dumt eftersom dom då inte får chansen att bättra sig!
    Sen blir det naturligtvis en och annan liiiten lögn på jobbet ibland! ;)
    Och så vill jag ju inte såra i onödan. Så då förskönar jag sanningen!
    Men annars är jag brutalt ärlig! Haha... :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, att fara varsamt ut med sanningen är också ett sätt. He he..

      Kram ❤

      Radera
  7. Vita lögner drar man väl någon gång. Det är ju för att både skydda sig själv och inte såra någon. Riktiga lögner är jag ingen person som utnyttjar så flitigt. Jag gillar ärlighet och är superhärlig själv. Ha det bra, vännen😚😙

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tror sällan någon erkänner att de ljuger, istället så färgsätter vi lögnerna så de låter oskyldiga. :D))

      Kram ❤

      Radera
  8. Jag kan nog tycka det är ok med en vit lögn om tanken bakom den är god. Viktigaste är ju att inte såra någon.

    Men sen så kan jag tycka att man ljuger inte för sitt eget mål. Att vinna nåt för egen vinnings skull. Nej nej....då är man bakslug.

    Rättså intressant det här faktiskt.

    Ps: tusen tack för grattishälsningen på min blogg. Vad glad jag blir.

    Varma Goa kramar❤��

    SvaraRadera
    Svar

    1. Grattis igen känner en till som fyller år just idag.
      Sanna födelsedagskramar. 😘🎂

      Kram ❤

      Radera
  9. Nej, jag ljuger inte nu när jag svarar. Jag försöker leva ett ärligt liv och vara sann mot mig själv och andra, men visst händer det att jag tar till en vit lögn för att slippa såra.
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ljög du efter du svarade? Hi hi..

      Kram ❤

      Radera
  10. Hahaha! Att ljuga för att inte såra tycker jag är helt ok. Annars vet jag inte om jag ljuger så ofta faktiskt. Å vad gäller dålig mat på restauranger så har jag under åren faktiskt lärt mig att anmärka på till exempel kall och dålig mat. Jag menar säger man inte till ger man ju restaurangen ingen chans att bättra sig.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så rätt, många gånger ljuger vi för att inte såra eller vara besvärliga, men det får ju till följd att inget förbättras..

      Kram ❤

      Radera
  11. Jag ljuger aldrig. ALDRIG!!! Utom just nu, kanske... ;-)

    SvaraRadera
  12. Mycket tänkvärt det du skriver.
    Ibland kan jag ljuga för att inte såra någon, men om jag känner personen mycket väl så behövs inte någon lögn.
    Överlag är jag en ärlig person men ibland kan lögnerna färgas och det är ju egentligen dumt.
    Vad gäller restaurangmat säger jag till om jag inte är nöjd, likaså i butiker och på andra ställen där kanske inte mina vänner finns med i sammanhanget.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man inte nöjd med maten så skall man absolut säga till så de får en chans att förbättra sig. Jag gillar inte vita lögner heller för då tar man ifrån personen att själv avgöra om den skall sårad eller ej. Det blir fel i längden ..

      Kram ❤

      Radera
  13. Tyvärr händer det i bland att en lite lögn "slipper ut" - innan jag hinner tänka efter - därför det är "enklast" så. Blir alltid arg på mig själv efteråt och ibland korrigerar jag det hela - men ibland blir det för jobbigt.
    Men jag ljuger inte medvetet eller stort - eller sådant som kan göra någon illa.

    Hoppas du har och mår bra
    kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Alla säger ungefär detsamma, vilka änglar vi är, hi hi.. Nu kom kommentarerna lite konstig ordning, den undre är till Ditte och denna till dig. Du hann in emellan medan jag skrev... :)

      Kram. ❤

      Radera
  14. Jo, men visst är det så som du skriver att lite ljuger nog de flesta. Önskar att man är mer ärlig på t.ex på restauranger....fast jag har bättrat mej!
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  15. Sedär, vi lär så länge vi lever. :D))

    Kram ❤

    SvaraRadera
  16. Jag ljuger så lite jag kan ,-) ärligt!
    Men om någon frågar mig om deras nya frisyr är fin, dom själva är supernöjda då säger jag JA ,-) även om jag inte tycker det.
    För min smak är min smak, och många kanske tycker det är jättefint! Vi tycker ju olika.
    Så att göra någon osäker det vill jag inte!
    Och trivs man själv då blir man ju fin ,-))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det var ju ett snällt svar så då åker du in bland alla andra änglar här ovan, hi hi hi.. skoojjjar...

      Kram ❤

      Radera
  17. Oj vilken intressant fråga! Jag tänker nog att jag är en ärlig person... Men om man tänker efter gör man nog små smålögner som man inte tänker på. Man säger att man mår bra när man inte gör det och sånt ;)

    SvaraRadera
  18. Har klurat på det här inlägget sedan jag läste det igår. Inte helt okomplicerat - men väl värt en funderare. Fler gånger ;)

    SvaraRadera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.