Translate

.

.

onsdag 3 februari 2016

En röd liten stuga





Jag minns en gång i skolan när jag skulle skriva en uppsats om en söt liten stuga och en lycklig familj, när jag fick tillbaka min uppsats så var den överstruken med ett stor rött kryss, allt bara för att jag skrivit om en röd stuga som varken var söt eller hade någon lycklig familj.
Bilden lånad från nätet....

Idag påmindes jag om känslan jag fick den gången med uppsatsen, jag svarade rätt (Läslampa) men fick den ändå inte godkänd.
Tänk vad saker man upplevt tidigare som bitit sig fast i själen kan väcka upp såren igen....
Nu tror jag nog bara att jag inte fick godkänt för mitt svar för att ögat inte hann med, jag försvann nog bara bland alla svar... ☺

Ute är det blött och nollgradigt.

En fin onsdag till dig
fina juvel.

Kram, K ♥

28 kommentarer:

  1. Det gäller att rätta med stor försiktighet minst sagt. Min opsykologiska musiklärare gjorde att mitt musikaliska självförtroende är under noll och har så varit sedan den lektionen...

    Kram från ett nollgradigt Skåne <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så märkligt att saker som man knappt funderat över kan pluppar upp efter hundra år, ha ha...

      Synd att ditt musikaliska självförtroende fick sig en törn...

      Kram ❤

      Radera
  2. Jag vet hur den känslan är. Har haft och har fortfarande den känslan lite om sänder då jag påminns om diverse saker och mycket av den känslan är på grund av hur det var i skolan för mig. Varm kram ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jo jag vet, själva känslan är densamma från då å nu.

      Kram ❤

      Radera
  3. Ja, det är sant, det gäller att lusläsa, såg ditt "läs"lampa nu, har rättat.
    Förlåt.
    Ha en go dag, fina bloggvän!
    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hi hi, tack för att du rättat för det gjorde aldrig min gamla lärarinna...

      KL ❤

      Radera
  4. Snyggt jobbat med gissningen! :)
    Och fin pik till Gerd! ;)
    Kram ❤

    SvaraRadera
    Svar

    1. Nåja, som en pik var det aldrig menad. Tänkte mer på minnet från lilla livet ..

      Kram ❤

      Radera
  5. Den där känslan kan sitta i hela livet. Jag började skolan när jag var 6 år, och blev placerad längre fram än dom andra. Där skulle jag enligt lärarinnan sitta "som ett varnande exempel". Jag var nämligen som det kallades då "en oäkting". Eftersom jag bodde hos min mammas fostermor så var jag även en "gökunge". Men allra värsta var att min pappa var stockholmare! Sånt sätter sina spår. / Kram <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja jösses som händelsen och ord kan rotat i en. Lite eller väldigt läskigt för vi formas ju av våra upplevelser. ..

      Kram på dig ❤

      Radera
  6. Det var ju tasktigt av läraren. Sådant etsar sig fast och man minns dessa händelser livet ut.
    Nu har Gerd faktiskt länkat till dig. Tur att du såg det. Men alla som gissade på skrivbordslampa blev "underkända". Å jag kan tala om för dig att det är hur lätt som helst att missa ett rätt svar när man har kommentargranskningen på. Även om man uppdaterar den så hoppar den alltid ner igen. Så det är himla jobbigt att se vem som svarade sist till exempel. Testa någon gång så får du se;-)

    I Täby kom några snöflingor i natt, men de är på väg bort.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, jag vet att jag fick godkänt, hi hi...

      Här snöade det lite igår men det försvann efter en timme. ..
      Nu vill jag ha vår........

      Kram ❤

      Radera
  7. Visst var det läslampa och du har fått rätt. Grattis! Lätt att missa om många svarar... Jag skrev lampa och det gav inte rätt, vilket är helt ok för det är ju hela begreppet liksom. Lampor finns av olika slag...
    Och visst kan dessa minnen från skolan sitta kvar i ett helt liv och sedan ploppar de upp då och då. (Jag har en liknande upplevelse med en slöjdlärare, men jag gick från lektionen och hadesedan inte slöjd på många år. Blev befriad!Fick jobb i biblioteket i stället och det var betydligt trevligare.
    Önskar dig en fin onsdag i Stockholm.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag tog slöjd istället för handarbete i skolan, sy är en mardröm. Det var mycket roligare med slöjd å handarbete gillar jag fortfarande inte...:)

      Kram ❤

      Radera
  8. Lärare ska vara pedagogiska! Hoppas de är bättre idag så att barn inte blir traumatiserade.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag började skolan 64 så då var det annorlunda. Min lärarinna och jag hade väldigt svårt för varandra...

      Kram ❤

      Radera
  9. Det var verkligen en söt liten röd stuga som du har hittat på nätet.
    Minnen ifrån barndomen etsar sig gärna fast och så ploppar de upp i vuxen ålder, vid olika tillfällen. Det är så viktigt att lärarna ser sina elever och framför allt inte trycka ner dom, som det kanske fanns mer av förr i tiden.
    Varm kram till dig fina Comsi comsa.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag blir alltid lika överraskat övar hur händelser kan väcka minnen och känslor, hur obetydliga dem än är...

      Kram på dig ❤

      Radera
  10. Det är ju tur att det är lite bättre nu i skolan. Jag vet när jag gick i första klass så blev jag tvingad att äta upp maten. Jag hade inte varit borta knappt innan så jag ville inte sitta med dom andra och var väldigt blyg. Du kan tro att jag var orolig när barnbarnen började skolan, men det var inga problem. Dom är ju mer ute på dagis och sånt nu. Jag hade en syster som gick bort innan jag föddes så jag var nog väldigt överbeskyddad också. Kram.

    SvaraRadera

  11. Det där tvingande hade jag också väldigt svårt för, tvinga någon att äta upp maten eller skriva med högerhand om man var vänsterhänt var rena dumheterna.

    Kram ❤

    SvaraRadera
  12. Fy vilken taskig lärare! Vissa saker biter sig verkligen fast...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja hon var inte speciellt pedagogisk.. :)

      Kram ❤

      Radera
  13. Minne från barndomen som sårat så mycket då, dyker upp i annan sammanhang och kan nästan kännas värre ...
    Många är vi som minns oförrätter men det är ju ingen tröst!
    I en röd liten stuga i skogen värmland bodde jag en gång....
    kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Röda stugor är söta. :)

      Natti kram ❤

      Radera
  14. Vilken vacker bild.
    Vissa minnen kan vara svåra att bära .. Hoppas att du har många underbara minnen =)
    Du missar väl inte Blood and Oil ikväll =)
    Idag har solen varit framme, det har varit så skönt ute.
    Dröm sött, kramar ♥

    SvaraRadera
  15. Visst är det så att saker ploppar upp från ens barndom som man inte glömmer! Men vilken knasig lärare du hade...
    Nu längtar vi vidare till våren!!! Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Kanske bara två månader kvar att vänta. Tiden går fort så rätt som det är sitter vi och njuter med både sol och värme. .. :)

      Nattkram ❤

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.