Translate

.

.

fredag 8 januari 2016

En vilsen katt....













Sent i går kväll så hände det en sak som fastnade hos mig och jag har tänkt på hur lätt situationer och saker kan missförstås av andra.
Jag skulle gå och lägga mig, ute snöade och var alldeles vitt och fint, plötsligt ser jag något som rör sig i snön och såg först inte vad det var, men sen visade sig vara en stor lurvig katt med en jättesvans. Det syntes att den inte riktigt visste vart den skulle ta vägen, men sen tog den sig över gatan och jag kunde inte följa den längre.
Jag släckte ner och och då ser jag en ung tjej komma gående som såg ut som att hon letade efter något, hon gick och tittade efter spår och lutande sig under en parkerat bil och lockade....
Jag öppnade fönstret och frågade om hon sökte katten?
- Ja det gjorde hon, men det är inte ens min katt sa hon, katten har följt efter mig jättelänge och sen bara sprang den iväg. Hon var nu orolig för att katten inte skulle klara sig i kylan, hon berättade samtidigt att en man längre ner på gatan hade skrikit åt henne att ta vara på sin katt och skällt ut henne efter noter. Sen när jag också öppnade fönstret så trodde hon att det var för att jag också skulle skälla ut henne men jag ville ju bara berätta åt vilket håll katten sprungit. ☺ Orolig som hon var för katten så fortsatte hon sitt letande och efter en stund såg jag henne komma utan katt. :(

Hoppas det gick bra för katten och att den hittade hem, det brukar de ju göra men det var så himla kallt och det syntes att den frös. Här ser man aldrig annars utekatter, tror aldrig under alla år jag bott här sett en katt ute.... Bilden lånade jag från nätet för jag hann inte fota...

Kram, K ♥




34 kommentarer:

  1. Vilken gullig tjej att bry sig om katten som inte ens var hennes. Utekatter i Vasastan har jag faktiskt heller aldrig sett. Det var kanske en innekatt som rymt och inte hittade hem. Hoppas verkligen att h*n klarade sig. Det var ju som tur är liiiiite varmare i natt.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, jag tänkte det, gud vad människor är snälla....

      Kram ♥

      Radera
  2. När vi flyttade hit så var här många ute- och/eller vildkatter. Men nu är där bara några, men det är illa nog... Två av dem är lite "skadade" (det är utekatter som har sitt hem i närheten) som roar sig med att attackera hundar och hundägare.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Katten ja såg var helt klart en innekatt som smitit....

      Kram ♥

      Radera
  3. Blir så varm av sådana berättelser som du berättar <3 om katten vars en ung kvinna blev att engagera sej i, för den lilla kattens bästa <3 vilket hjärta, en tår faller från mitt öga <3 & att du öppnade fönstret och gav färdriktningen han gått ;)

    Vad beträffar kylan så klarade den sej, värre med all trafik... vi får hoppas och tro att den kom hem väl <3

    Varm kram fina du <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det var lite magiskt hela händelsen....

      Kram ♥

      Radera
  4. Nu blöder mitt katthjärta. Jag hoppas av heeeela mitt hjärta att det ordnade sig för katten.
    Det vore högst hjörtlöst att inte bry sig.
    Ett liv....ett klappande hjärta....Nu tänker jag dessutom på kylan....på trafiken.

    Kram .

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hoppas katten hittade hem....

      Kram ♥

      Radera
  5. Allt är inte vad det ser att vara - en sån fin berättelse och din insats att öppna fönstret och prata med henne ... så fint!Även om det finns trista inslag här..
    God fredagskväll! Stor kram!

    SvaraRadera
  6. En sån söt historia! Hoppas katten kom tillrätta, och jo, katter klarar kyla, i alla fall utekatter som är vana att vara ute, värre är det med innekatter, de kan t.o.m få köldskador vid riktigt kallt väder!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar


    1. Detta var helt klart en innekatt....

      Kram ♥

      Radera
  7. Åhhhhhhh, kattmänniska som jag är, mitt hjärta blöder. Hoppas det gick bra!
    Kram! ♥ KL

    SvaraRadera
  8. Man blir ju orolig när man ser djuren virra runt. Hoppas att den hade ett hem o att den gick hem..
    Jag har alltid sett till så att mina katter har kommit in till natten. Ja om det är sommar så har den fått vara ute men dom har alltid kommit hem o visat upp sig så jag har väl haft tur.
    Ha en mysig kväll o en trevlig helg. Kramar ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar


    1. Sånt här ser man aldrig annars här och i snöovädret så blev detta väldigt speciellt.... Kram ♥

      Radera
  9. Jag blir varm i hjärtat av människor som bryr sig. Om djur och människor. Människor med hjärta och ett självklart patos. Jag hoppas att katten hittade hem och fick sova i värme i natt. Tyvärr så får vi på landsbygden allt för ofta konfronteras med problemet med att människor överger sina sommarkatter eller helt enkelt kör ut på landet och dumpar en eller flera oönskade katter i tron att de ska överleva här på landet. Så sorgligt och ett hemskt djurplågeri. Jag hoppas att denna lille kisse är hemma och har det gott nu.

    Ta hand om dig och allt gott för 2016 kära vän!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar

    1. Människor är snälla har jag märkt och när det gäller så ställer de flesta upp och hjälper till.... Stor kram och allt gott detta nya år! ♥

      Radera
  10. Så fint att ni engagerade er i katten trots att den inte var er. Men jag tror att man gör det om man är en empatisk person. Hoppas det gick bra. Katter som är vana att vara utomhus klarar sig bra, de hittar varma platser. Värre är det för innekatter som inte har vanan att ta hand om sig själva. Vår stallkatt vill inte ens komma in, han bor hellre på en renfäll och plädar hos hästarna i stallet när det är kallt. Han har för mycket vilt i sig, vilket väl gör att han klarar sig bra. Vår innekatt skulle jag inte ens våga släppa ut utan uppsikt, hon verkar inte alls veta hur hon skall bete sig när hon kommer ut, allt är skrämmande.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Detta var en innekatt helt klart, jag hoppas den hittade hem igen de brukar ju vara duktiga på det.

      Kram ♥

      Radera
  11. Hoppas det gick bra för katten!

    Min katt var utekatt på sommaren. När jag öppnade dörren och det var snö utanför, då stirrade hon förskräckt en stund, gjorde sen helt om, sprang ned i pannrummet och lade sig på elkassetten. Sen kom hon fram igen till våren... Haha! Inte riktigt sant, men nästan :-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hi hi, jag har blivit duktig på att lägga till och dra ifrån när det gäller dig.... :)

      Kram ♥

      Radera
  12. Åh ja va trist stackare det gör ont i mig när jag ser katter som far illa eller så ....skön lördag kram

    SvaraRadera
  13. Åh, hoppas verkligen det gick bra för katten. Det finns tyvärr många övergivna katter och vinterkylan gör det inte lättare för dem...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hoppas det gick bra och hittade hem efter sitt äventyr....

      Kram ♥

      Radera
  14. Hoppas det gått bra för katten och fint att du engagerade dig och tjejen också förstås. Kanske var dte en innekatt som rymt för det brukar ju inte direkt vara "utekatter" inne stan.
    Och goda tankar och handlingar föder gott.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jo, det var nog en innekatt som smitit....

      Kram ♥

      Radera
  15. Oh, stackars katt! Jag skulle också ha sprungit efter den. I höstas jagade jag en ensam tokig hund tillsammans med ett par grannar. Den hade rymt hemifrån och for omkring som en tok... till slut kom dens ägare, men hon kunde inte eller locka hunden till sig. Den var alldeles knäpp och vid ett tillfälle stoppade jag en bil på gatan så att den inte skulle köra på hunden som sprang fram och tillbaka. I en timme höll vi på, men jag kände att jag kunde inte ge upp...
    Ha en skön helg! Kram! :)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hunden hade säkert roligt och ni fick lite motion... hi hi...

      Kram ♥

      Radera
  16. Stackaren! Vet inte hur kallt ni har det men det måste bli kallt om tassarna på en gång...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hoppas den hittade hem, just idag har vi det lite varmare...

      Kram ♥

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.