Translate

.

.

söndag 22 november 2015

Skyltsöndag









Här kommer mina bidrag till skyltsöndag som förvaltas
av BP  och vill ni se andra som skyltar så
kan ni gå in HÄR

Startar med skylten ovan som jag lånat från nätet men
som jag bara älskar.


Här har nog många njutit av ett julbord


Browallshof tidigare Claes på hörnet


Lite kopierad historia från Wikipedia:
Clas Browall öppnade 1731 det lilla värdshuset Browallshof vid dåvarande Roslagstull, vilket 1744 övertogs av äffärsmannen Petter Helin P:son. Den nye krögaren rustade upp värdshuset med nya golv, kakelugnar i alla rum och en ny danssalong med tio rum, varefter rörelsen blomstrade under den gustavianska tiden. En av gästerna varCarl Michael Bellman, som också besjungit Clas på hörnet i sina epistlar.
Stockholms stad använde från 1834 huset som sjukhus och köpte fastigheten 1877. Under ett tiotal år under 1800-talet inrymde fastigheten åter en krog under änkefrun Anna Stark för att under 1900-talet huvudsakligen användas för privatbostäder. Under 1900-talet revs allt utom annexet, vilket fortfarande står kvar.
År 1984 omvandlade krögaren Christer von Arnold på nytt huset till en krog, i gustaviansk stil.
...ett besök här känns som att sitta i mormors finrum och äta mat som de flesta av oss inte längre vet hur man lagar. Det är högtidligt på ett hemvävt sätt, hit går en äldre generation för att fira bröllopsdagar med diamantglans och jämna födelsedagar.
Än sen att tavlorna hänger på sned, att sladdhärvorna i taket skulle ge en elektriker magsår och att möblemanget består av ett märkligt mischmasch av gustavianska stilmöbler och rangliga moderna bord, omsorgsfullt gömda under en randig linneduk. Clas på hörnet är något så otidsenligt som ett gammaldags värdshus mitt i Stockholms city, ett museum över en svenskfransk matkultur som paradoxalt nog blir allt mer populärt i takt med att en yngre kroggeneration söker sina mat rötter.





Sen får vi hoppas det inte avslutas så här, he he he, nu kom min råa humor fram. :)






Så där ja detta var allt för denna fina soliga söndag.
Ingen snö har kommit än men strax utanför stan skall det ha snöat.

Är det någon här inne som i hemlighet börjat
julpynta? ☺

Önskar dig en jättefin söndag.


Kram, K



32 kommentarer:

  1. Roliga skyltar!
    Julens närhet känns främmande här i värmen i södra Spanien!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det förstår jag så väl men här börjar det kännas att julen är nära... :)

      Kramen ♥

      Radera
  2. Nej! Jag har långt ifrån börjat ta fram något julpynt ännu. Sista skylten du har lagt ut kan man läsa på många olika sätt, hi hi.... Ha den bästa Söndagen =) Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hi hi, ja, man kan läsa den på flera sätt... :)

      Kramen ♥

      Radera
  3. För mig blir det inget julbord i år.
    Vi brukar ha annan typ av aktivitet på jobbet eftersom vi vill glömma just julmat någon kväll i december! ;)
    Roligt att få lite historia och en recension skyltarna!
    Det gillas av mig! :)
    Varmt kram till dig i kylan! ❤
    Ingen snö på den här sidan av stan...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det var brrrrr... RIKTIGT kallt idag, hade en tunn dunjacka + jacka hjälp hur skall det gå när det blir riktigt kallt? :)))

      Kramen ♥

      Radera
  4. Så fikk jeg lese noe på norsk - den teksten er skjönn! Nettopp satt jeg og skrev ned vers på norsk dessuten hjemme hos meg - jeg lengter noen ganger så etter de norske ordene. Tusen takk!
    Må si du fått til et "durabelig" inlägg - godt variert og treffende med tanke på hvor mye det inneholder!
    Gode klemmer hjertelige!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Har haft flera norska texter här senaste tiden, vet inte riktigt varför
      men så är det. :))

      Gode store feite klemmer! ♥

      Radera
    2. Å ja takker takker - har en del tekster i bokhylla mi ...
      :-)

      Radera
  5. Till akuten efter begravningen - måste syfta på uppståndelsen ..

    SvaraRadera
  6. Fin dikt och trevlig skyltsöndag.
    Själv så äter jag ingen julmat före jul.
    Men tjuvstarta med julpynt gör jag i dag hehe.

    Det ska skuras det ska fejas..........

    Ha en toppen söndag.
    Kramkram fina du❤

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag äter inte mycket julmat på julen heller, utan jag äter bara det som
      är riktigt gott, ingen gröt, prinskorv och sånt tjaft.... :)

      Kramen ♥

      Radera
  7. Dikten på norsk tyckte jag också mycket om. Har inte läst/sett den tidigare.
    Och tack för info och historik om Claes på Hörnet. Spännande! Visste inte ens att restaurangen nu bytt namn. Var här under "Claestiden" och såg/hörde bl.a. Torsten Flinck framträda och han bodde också då tillfälligt här .
    Vad gäller sista skylten så var den talande om än kanslke lite missvisande. Väldigt rolig i alla fall.

    Vad gäller julpynt, så är svartet nej. Men jag har tagit fram en liten ljusslinga och lagt i fönstret, Men den får ligga kvar från nu och till slutet av februari då det blir ljusare igen.
    Soliga kramar från mig.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag satte lupp ledljusgardiner i dag men tänder dom inte före till nästa helg.

      Soliga kramar som försvunnit i mörkret :) ♥

      Radera
  8. Tack så hemskt mycket för dina skyltar och länkarna:-) Himla intressant att läsa om Claes på Hörnet. Var där på julbord för två år sedan. Ett utmärkt julbord om än trångt. Att stället bytt namn till Browallshof visste jag inte. Synd kan jag tycka - Claes på hörnet var ju kult!
    Den sista skylten var härlig:-)

    Vi pyntar inte, så nej, här får vår novemberkaktus som blommar som en galning stå för pyntet;-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Claes på hörnet kommer det nog alltid att heta för mig....
      Din novemberkaktus är nog helt fantastisk som ögongodis.... :))

      Kramen ♥

      Radera
  9. Kul skyltar och historia därtill!
    Blir inget julbord för mig i år, hade annars två, men får förhinder, som är helt OK.
    Och inget pynt här än. Det kommer nästa söndag kväll.
    Och begravningen, det var ju komiskt, så det kan bli, haha. Men ärligt, hoppas JAG klarar mig efter den begravning som jag ska på snart....
    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det får vi verkligen hoppas att du gör.... :)

      KL ♥

      Radera
  10. Trevliga skyltar!
    Här i Spanien känns det avlägset att julen närmar sig.....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det förstår jag, minns när jag varit utomlands för att slippa julen så har det
      ändå blivit julfirande där....

      Kramen ♥

      Radera
  11. Braiga skyltar! :-)

    Men att han Classe på hörnet inte finns längre? Det visste jag inte...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Allt det gamla är kvar men namnet är omdöpt, fast jag kommer ändå att säga Claes på hörnet. :))

      Kramen ♥

      Radera
  12. En perfekt text i början ....
    Så sant !!!!❤️
    Och härliga skyltar med underbar information !!!
    Tycker det är dumt att dom har tagit bort namnet :(
    Det var ju bra !!
    Julbord brukar vi gå på med jobbet men i år är det på mannens födelsedag så jag kommer hoppa det ..
    Annars går vi bara i familjen ut och äter som vi faktiskt gjort sen barnen var små :) det är vår lilla stund
    Stor kram till dig sötnos ❤️
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är klokt gjort att samla familjen och gå ut och äta. :)

      Stor kram på dig vackra själ! ♥

      Radera
  13. Det var så dags då:).
    Men ibland så är det nästan så - inte förr än vi är döda får vi veta vad som felet var då sjukvården är som en är i dag. Ser den inifrån var dag. Folk "faller mellan stolarna" pga vårdens uppbyggnad som gör att "ingen" har ansvaret.

    Hoppas du haft en fin helg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. "Ingen-har-ansvaret-samhället" börjar bli lite väl bekant....

      Vi har haft strålande väder här så helgen har varit toppen. :)

      Kramen ♥

      Radera
  14. Jag stannade verkligen till av den sista skylten... Undra hur det gick till!?! ;-) Fin kväll till dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Antagligen någon på begravningen....

      Kramen ❤

      Radera

    2. Antagligen någon på begravningen....

      Kramen ❤

      Radera
  15. Åhh så gott med julbord! Blir nog inget för mig i år, har valt att tacka nej till alla som jag har fått inbjudan till. Har bara ett event som fortsatt finns kvar, den 10 december, en julkonsert. Vi får se om jag orkar, får börja träna på att lämna hemmet i god tid. Och folk. Har ju inte ens besökt en mataffär på 2 månader...

    Den sista skylten var ju både komisk, och skrämmande.

    Önskar dig bästa veckan!

    Kram!

    SvaraRadera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥