Translate

.

.

torsdag 22 oktober 2015

Konsten att be om hjälp...





Bild från en sömnlös natt. Har sovit dåligt några nätter nu och tror jag påverkas av allt som händer både i utanför och inne i mig.


En del av mig vill kapitulera och ge upp, en annan vill att jag skall plocka fram mina kunskaper om självhjälp.

Många mår dåligt dessa dagar, stress och för höga krav tar ut sin rätt, antingen flyr man in i något och mest är det jobb och då kollapsar man slutligen.

Saker man inte rår över inträffar, djur går bort eller ens partner insjuknar.

Livet får oss i gungning och har man då en ostabil grund att stå på så gäller det att någon tar emot en när man faller.

Har man en stabil grund så behöver vi också hjälp och stöd och alltför oftast vill vi klara oss själva, vi vill helt enkelt inte be om hjälp för då avslöjar vi oss som svaga och att visa oss svaga gör oss små och sårbara. Många tänker så, inte alla men alldeles för många tyvärr.... Jag tror det är meningen att människor skall våga vara människor.

Hur är det för dig, ber du om hjälp eller vill du klara allt själv?




Tycker det är gulligt när restauranger och affärer ställer ut blommor på gatan.

Väder: moln och regn i luften 12,5 grader.

Kram, K

♥.♥


30 kommentarer:

  1. Kloka ord från dig som vanligt, finaste du ♥
    Jag påverkas av flyktingkrisen, det matas in i huvudet och hur ska detta sluta??
    Ibland är det tur att det skrivna ordet finns, för jag klarar inte ett riktigt samtal med min röst just nu.
    Sömn behövs, hoppas du kan sova inatt.
    Varm KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är stört omöjligt att inte påverkas av allt som sker och det sker mycket nu... KL ❤

      Radera
  2. Jag vill helst klara mig själv, lite för stolt är jag nog ibland...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så är många och det tjänar egentligen ingen...

      Kramen ❤

      Radera
  3. Jag hör nog till dem som vill klara mig själv så mycket som möjligt. Men att be om hjälp med att handla, promenera hundarna etc har jag ingen större svårighet med.
    Värre är det om jag behöver ett bollplank med djupare tankar. Inte många jag litar på för att det ska bli ett bra samtal och att det som sägs inte sprids vidare.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Precis, man måste känna tillit innan man börjar bolla.... Men man kan kanske själv ha lite brist på tillit? Hm....

      Kramen ❤

      Radera
  4. Ett väldigt tänkvärt inlägg. Så som världen ser ut just nu påverkas vi nog alla. Man kan liksom inte avskärma sig från omvärlden och berörs automatiskt tror jag, varken man vill eller ej.

    Vill nog också klara mig själv, men det beror på vad det gäller. Är det hälsan som krånglar söker jag dock definitivt hjälp!

    Svar: Bilden är tagen på Borgargatan, på andra sidan trappan och gångvägen som går ner från Högalidsparken.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Handlar det om saker som inte rör mig själv så att säga, då kan jag be om hjälp. Men rör det saker som avslöjar min "svaghet" då får jag det genast svårt. DUMT men så är det.

      Okej, då vet jag...

      Kramen ❤

      Radera
  5. Kloka och viktiga ord. Trist med sömnlösa nätter! Tankarna flyr iväg och det är svårt att hålla dem i styr.
    I yngre år ville jag klara mig själv och inte vara beroende av npgon. Det vill jag nog ite idag heller men om jag vill ha hjälp och känner att det behövs så ber jag om det. Jag har några verkligt nära vänner som jag kan prata med om allt och att försöka sätta ord på tankarna brukar hjälpa. Att formulera en känsla....
    Jag har inga svårigheter med att visa mig svag för i den s.k.svagheten sitter en styrka. Men ibland är den dold...
    Många tankar till dig.
    Stor kram!



    SvaraRadera
    Svar

    1. När man sätter ord på tankar så får de plötsligt en helt annan innebörd.. jag tror att ödmjukheten kommer fram först när man vågar möta sk svagheten, eller?

      Kram ❤

      Radera
  6. Det beror helt och hållet på vad det gäller. Helst vill jag klara mig själv men det finns också tillfällen när jag inser mina begränsningar!

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Kanske är det lite så att man vet så väl hur man vill att saker sker och då är det bäst att ta hand allt själv, det praktiska iallafall...
      Kram ❤

      Radera
  7. Jag vill helst klara mig själv... Och tror att allt ska gå över bara man ger det lite tid. Så är det ju inte alltid, såklart.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Just det, rätt som det är har det gått flera år och problemet är kvar...

      Kram ❤

      Radera
  8. Tänk att det ska vara så svårt att be om hjälp! Jag har vänner som jag kan ringa dygnet runt om det behövs, men det är den absolut sista utvägen, tyvärr! Dumt men sant. Hoppas att du får sova bra i natt! Stor kram!!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är ju helt otroligt att vi alla nästan skriver lika... Är vi så bra eller låtsats vi bara? he he...

      Stora kramen ♥

      Radera
  9. Jag vill också helst klara mig själv. Men ibland måste man svälja stoltheten och be om hjälp!
    Hoppas du får sova inatt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hoppas också och nu är jag riktigt trött så jag tror jag kryper ner... =)

      Nattiskram ♥

      Radera
  10. Hej vännen. Äntligen kom jag in o kan läsa lite hos dig. Jag har knappt orkat med att blogga det sista året o jag har inte varit runt nåt speciellt heller hos er. Men jag har försökt komma in på din blogg men det har inte gått.
    Hoppas allt är bra med dig. Jag såg att du hade fått besked om mammografin att det inte var nåt, härligt. Jag väntar på mitt svar.
    Var rädd om dig, kramar Anneli ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Äntligen är du här!!! =))))
      Skojar men tycker det är kul att se dig igen, det börjar bli många bloggår nu... =)
      Hoppas du snart får ditt svar som är lika fint som mitt var... =)
      Kramen ♥♥♥

      Radera
  11. Verkligen fina och tänkvärda ord. Livets fronesis. Jag tror också på att människan måste få vara precis det - människa. Hoppas att du får bättre nattsömn i natt. Kramen.

    SvaraRadera

  12. Eftersom vi föds till människa så måste vi kanske påminnas om att vara en också. En riktig människa! =)

    Godnattkram ❤

    SvaraRadera
  13. Det är verkligen viktigt att lyssna på sin kropp när man kommer nära eller helt kraschar. Det tar tid att återhämta sig och det är viktigt att låta sig ta den tiden att långsamt och stabilt komma tillbaka.Jag skulle behöva mycket mer egentid - tid för mig själv och vill ha det tystare och lugnare, mindre negativ stress omkring mig. Men på något konstigt sätt händer det nästan alltid dramatiska saker omkring mig som gör att jag i slutändan går på knäna för att jag blir så utmattad av allt kaos... Förr var att be om hjälp tabu för mig... Men nu har jag blivit lite bättre... även om jag fortfarande är mycket dålig på att säga att jag behöver någon hjälp... Dock så har de gånger jag bett om hjälp oftast slutat i att jag fått ta itu med vad det nu kan vara på egen hand... Folk blir plötsligt så upptagna när man ber om lite avlastning/om hjälp i vad det än månde vara ....Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Om vardagliga saker kan jag be om hjälp och får det också. Men när det kommer till saker som bolla problem eller annat då behöver jag känna tillit och den är det lite värre med.....

      Men som du ber om avlastning och inte får det för att de är upptagna av annat det tycker jag blir lite fy skam varning på...

      Kram ♥

      Radera
  14. Jag är nog också en sån som helst vill klara mej själv...och inte ber om hjälp...tror jag?
    Sömnrubbningar får jag som nattarbetare leva med! "pigg som en mört" nu och klockan är snart 01.30 :-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. När jag precis hade brutit armen satt jag ett halvår och hade på tungan att be om hjälp att ta ner en lampa från taket i hallen, när jag äntligen kom mig för så fick jag hjälp på minuten.... Så dumt!

      Kram på dig ♥

      Radera
  15. Har fått lära mig (efter att ha försökt vara "stark" själv i så väldigt många år) att man genom att be om hjälp även ger andra modet att be om hjälp. Det är ju lätt att tycka att andra ska göra det ... men om man inte gör det själv?
    "Ensam är stark", "Bra karl reder sig själv" ... vi har en massa konstiga talesätt som förespråkar den ensammes stoiska tystnad som något bra ... dags att vi ändrar på det!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är precis så det är, när vi ber om hjälp så öppnar vi upp för att andra också ber om hjälp, det är en bra början. Men någon måste börja bara.... =)

      Vissa talesätt är bra men många är så dumma att de borde skrotas.

      Kramen ♥

      Radera
  16. Jag ber gärna inte om hjälp. ..
    Vill inte vara en last för andra.
    Då mår jag dåligt!
    Är hellre den som hjälper andra.
    Vill vara stark utåt för att slippa visa mina svagheter.
    Dumt...Men sån är jag!
    Ha en jätte fin kväll. ❤

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är nog tyvärr det vanliga, men det är ju inte värre än att man kan ändra sig, hi hi hi.....

      Kvällskramar ♥

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥