Translate

.

.

måndag 27 juli 2015

Oljud............











God sen morgon  förmiddag menar jag.☺

Vaknade till ljudet av flygplan, sedan hörde jag ljudet av borrandes i marken någonstans i närheten, efter det så borrades i huset där jag bor och teven började ge ifrån sig tjutande ljud.
Vissa dagar är decibelnivån nära smärtgränsen och nu när jag oftast är väldigt ljudkänslig så tar ljuden över allt annat runt mig, kan inte tänka utan hör bara oljuden..
Musik har jag dock ingen problem med, älskar musik, tänk om livet bara var musik? ☺

17 grader med några solglimtar



Hoppas din vecka startade bra, min startade med oljud, fast just nu är det tyst, inga oljud bara en och annan bil som åker förbi. (nej, inte den bilen som demolerades igår) ☺

Hur har du det med ljud och oljud?


Kram, K





24 kommentarer:

  1. Vad härligt att solen visar sig lite idag i alla fall!
    Här i Spanien är det oljud dygnet om....Billarm, fågelsång, fyrverkeri och högljudda röster.....Men man vänjer sig vid det också :)
    Och jag har öronproppar om det skulle bli riktigt illa!
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hela förmiddagen var här sol så det tackar jag för... ☺
      Ibland är ljudnivån högre än normalt här och det blir det nästintill olidligt, som i morse.. Annars har jag vant mig med trafiken men ibland är jag extra ljuskänslig....
      Öronproppar måste jag skaffa mig...

      Kram ♥

      Radera
  2. Skönt att dom värsta oljuden försvann i alla fall.

    Jag lever i ett ständigt oljud. Tinnitus. Dessutom är Spanien ett tämligen "bullrigt" land, och isolering tror jag inte att dom vet vad det är... Men jag är rätt van vid det här laget med allt, och störs inte så jättemycket.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tinnitus är inget vidare, då tjuter det väl hela tiden?

      Kramen ♥

      Radera
    2. Jäpp. Heeela tiden. Som högsta pipet på den gamla, hederliga testbilden ungefär. Så det är nästan värst när det blir riktigt tyst runt omkring... :-)

      Radera

    3. Fyyyyy så grääääääsligt......... :(

      Tyst kram ♥

      Radera
  3. "Oljudet" varje morgon är gnällandet/gnyendet från vår gamla tik vid 6-tiden. Då tycker hon att det är dags för frukost. Jag brukar stå ut 15-20 minuter men sedan är det bara att ge henne mat, för då blir hon tyst.

    Vi har inflygningsbanan till Bromma precis ovanför oss, men det bullret är jag så van vid att jag inte hör det längre.

    Förra sommaren hyrde vi ett hus i Jämtland och då märkte vi hur mycket ljud vi har omkring oss här i Stockholmstrakten. I stugan kunde vi faktiskt höra tystnaden ;)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är ett ljud som du nog gärna står ut med gissar jag... ☺ Ljudet från Brommas flygplats vänjer man sig nog med. Har du treglasfönster?

      Kram ♥

      Radera
  4. varje måndagsmorgon vaknar vi av att sopbilen kommer och nog hörs den ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Sopbilden här är rätt tyst, men flaskbilen är rent bedrövlig, man står upp i sängen om den kommer tidigt....

      Kram ♥

      Radera
  5. Älskar tystnad. Finns inget så vilsamt som när det är riktigt tyst. Kanske för att jag jobbar med musik. Men jag gillar musik också, självklart. Men det är få platser som det blir riktigt, riktigt tyst på. Smattrande regn mot plåttak tycker jag också om. Ha en fin måndag :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så skönt det måste vara att slippa höga ljud, vet när jag är på landet, det är så tyst och då reagerar jag nästan på det... ☺

      Kram ♥

      Radera
  6. Här kommer sopbilen tidigt på morgonen och måsarna har konserter, men buller i huset har det inte varit.
    Inte nu på ett tag. Verkar som om ombyggnationer och annat fortfarande har semester. Inte flyttas det heller just nu.
    Men när balkongdörren är öppen hörs allehanda ljud utifrån det är ju både bussar, bilar, helikoptrar till SÖS och båtar i kanalen. Så tyst är det inte. Men kanske har en vant sig vid stadsljuden utanför.
    Lite halvsol här också, riktigt skönt.
    Trevlig måndag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Lite vänjer man sig, men dessa flygplan som snurrar över ens huvud är irriterande, de väntar väl på landningstillstånd, ja vad vet jag. ☺
      Vi fick ju några timmars helt okej väder, blir lika snopen varje gång, he he....

      Kram ♥

      Radera
  7. Jag är också känslig för det, men har aldrig kollat upp det... Här har vi jättetjocka väggar så väldigt lite ljud utifrån kommer in, härligt! Och tv:n har vi alltid lågt ljud på.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag har inte heller kollat upp ljudkänsligheten men det skall jag nog ta och göra....

      Kram ♥

      Radera
  8. Hahaha.....hur i fridens namn får du till dendär bilden?? haha.
    Ja oljud för mig det är en kran som droppar t,ex hehe. Det står jag INTE ut med.
    Ha en kanon dag du fina.
    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är ett fotoprogram som jag hittat, älskar att leka med bilder... ☺

      Kram på dig ♥

      Radera
  9. Jag har lika bekymmer som Ama- ett jobbigt tinnitus på båda öronen sedan 1996, men som sagt, man blir van- men vill helst inte ha helt tyst! Har till på köpet fått sämre och sämre hörsel, så har hjälp av hörapparater numera...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så jobbigt med tinnitus, Oj då har du haft detta över 20 år, jösses. Ja, det är tur att dessa apparater finns och de har väl blivit lite vänligare att bära än vad de var förr? Man hörde ofta att det pep om dem förr men inte nu längre....

      Kramen ♥

      Radera
  10. O- ljud ljuder stör och väsnas
    tydligen förstorar de också för du blev ju fyra ;)
    kramis

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hur fick du till det där? hi hi...

      Kramis ♥

      Radera
  11. Ljud och oljud. En viktig fråga. Som barn var jag rädd för höga ljud. Numera blir jag väldigt ljudkänslig då jag är trött.
    Ha en bra sommar! Jag har varit lite osynlig pga dålig internet.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Osynlig har du inte varit för jag har sett vad du har gjort, hi hi....

      Kramen ♥

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.