Translate

.

.

lördag 11 juli 2015

Dagens fråga: Är du Jante eller inte i botten?








Bild lånad från nätet






Den dag jag föddes uppe i Nordnorge så inandades jag den s.k Jantelagen. Den finns verkligen på riktigt, jag växte upp med den och jag kunde identifiera mig med den och den växte sig in i mig.
Jag visste inte om att jag hade den i mig, alla vi däruppe hade den i sig och ingen visste om det.
Det var aldrig någon som undrade varför vi inte fick beröm för vare sig prestationer eller för våra handlingar. Dömda blev vi dock, vi talade alltid om när någon gjorde fel, att de var fel.... Gjorde de något bra så speglades det alltid med ett: "Du skall inte tro att du är något" Vi svarade att självklart visste vi det. Så gick dagarna, åren...



När jag kom till Sverige så var det inte riktigt på samma sätt, här fanns berömmet och uppmuntran, fast som "JanteEgo" så jag fick jag stora problem att ta emot beröm, gällde det dessutom min person, utseende, kläder så undrade jag alltid varför dom pratade så om mig, varför sa dom ens något?
Själv gav jag ingen beröm, sa inga snälla, gulliga saker för: "De skulle ju inte tro att de var nåt".

När det kom till prestationer, kunde jag efter en kort tid ta beröm, bli bedömd och en liten del av mig tilläts växa. Jag lärde mig även ge andra komplimanger för bra prestationer.

Jantelagen, tog helt enkelt bort allt vad självkänsla hette, självförtroende var i bra skick och det blev självförtroendet som jag skulle använda mig av i många år.

Själva självkänslan fick jag många år senare, den byggdes upp från grunden, en stabil grund behöver man så den håller när det stormar. Sedan får man gå igenom sina tankar och konsekvenser av dem och sina handlingar och konsekvenserna av dem, för i allt vi gör så får det en konsekvens både för en själv och många runt en.

När jag förstod att jag varit besatt av något så fult som Jantelagen och att jag befriats från den, var det till både lycka och sorg. En del som varit så stark inom mig så när den inte längre är där så förändras allt, precis allt.

Jag har redan levt fyra liv i min kropp och det är bra jobbat och jag kan känna mig stolt. ☺

Idag är jag så långt i från Jantelagen som man kan komma, jag tycker alla människor är värdefulla i sig själva, det är det som kommer ur deras tankar, ord och handlingar som räknas.


Jag känner kärlek till livet, tänkte en kort stund igår, tänk om jag dör idag? Jag inväntade känslan och den gav mig ett sting av sorg i hjärtat och jag tänkte att jag nog gärna vill leva lite till, men hur många år som än går så kommer jag nog alltid att känna den känslan av att jag vill leva och vara med lite till.....


Det var allt för idag, hoppas du får en härlig fortsättning på lördagen, solen lyser och vi har 18 grader.



Kram, K










39 kommentarer:

  1. Jag hoppas och tro att jag inte är "Jante". Jag har inget behov av att trycka ner andra utan är nog ganska ödmjuk inför livet. Det finns en plats för oss alla oavsett vem vi är!

    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Absolut, det finns plats för oss alla och alla är värda det bästa av allt....

      Kram ♥

      Radera
  2. Alla har ju en historia.
    Den dumma lagen. Vem i fridens har kommit på någon sån dum lag. Det är ju precis tvärt om.
    Vi ska VÄRKLIGEN tro att vi är nåt. Men en då ha distans till saker och ting.
    Älskar man sig själv älskar man andra lättare.
    Man ska ge beröm. Det är roligt för den som får det.
    Man ska säga och göra snälla saker mot varandra.
    Är du positiv sprider du positiva energier runt om dig, som även andra får ta del av.
    Livet är härligt och levande.
    Njut av dagen fina du.

    Kramelikram.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ingenting kan väl hindra en människa att växa till sin fulla potential som jantelagen.

      Kram på dig ♥

      Radera
  3. Vilka spännande och viktiga tankar!
    Jag tror detta med "jante" var vanligt i delar av Norge precis som i delar av Sverige och i många andra länder.
    Trots att jag delvis är uppvuxen i Norge (Sarpsborg, Oslo, Lillehammer) så hade jag en mamma och mormor, norska som inte var mycket för "jante". Detta blev sedan klurigt för mamma när hon 1947 kom till töreboda, en "gudsförgäten håla" i Västergötland. Mamma trodde på sig själv, var stark och gick sin egen väg. Hon lät sig inte föminskas.
    Jag kan förstå resan du gjort och kommit bort från "jantetänket", bra jobbat, för man har ofta sina rötter och sin historia med sig.
    Ibland kan en ha självförtroendet men det är inte så att självkänslan kommer med just på det tåget.
    Och visst vill vi hänga med här i livet ett tag till.
    Men en positiv inställning till livet, till oss själva och andra så tror jag nog det är möjligt. Men om morgondagen vet vi ju förstås inget.
    Stor kram!
    Halvsol över Söder!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, just precis i delar av Norge och i delar av andra länder. Idag kan jag gå in på Facebook och se att några av mina barndomsvänner lever kvar i jante, idag heter det oftast: "jag tar inte mig själv på så stort allvar" sedan kör dom i samma spår som tidigare....

      Morgondagen vet vi ingenting om, det är det är det vi har just nu, inte om fem minuter som gäller... Allt kan förändras om inte hos en själv så kanske för någon som står oss nära....

      Vädret blev helt fantastiskt idag.

      Stor kram ♥

      Radera
  4. Jantelagen släng dig i väggen liksom! Jantelagen är något som tragiskt nog "tror jag" har satt sina spår hos många, många människor sedan lång tid tillbaka. Den omvända jantelagen borde få mera plats än vad den har. Vi behöver inte tryckas ner eller sättas på plats eller tro att vi är osv... Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är klart att den satt djupa spår hos den som vuxit upp inom den, det är som en religion som är svår att ta sig ur. Oftast blir man kvar utan att inse att man är bundet till något som man inte har valt själv.
      Vi skall lyfta fram det bästa hos varandra det är så vi får en frisk och sund värld.

      Kram ♥

      Radera
  5. Jag hoppas inte att jag är någon "Jante", utan brukar försöka berömma andra och ge komplimanger. Alla vill ju känna sig uppskattade, liten som stor :)
    Ha en fin eftermiddag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så sant så, det vara gott att vakna till och förstå innebörden av jante....

      Kram på dig ♥

      Radera
  6. Jag känner igen det där tyvärr.
    Och med jantelagen så också den svenska avundsjukan.
    Det är ju förfärligt att så många människor inte kan glädjas åt och med andra som det går bra för.
    Jag försöker alltid att ge beröm.
    Men är väldigt dålig på att ta emot det.
    Det har väl och göra med den där dåliga självkänslan.
    Usch vad den förstör mycket.
    Och alla människor som bidrar till det bli jag så ledsen på!
    Jag blir så glad varje gång jag läser dina inlägg.
    Du verkligen sprudlar av liv och kärlek till alla omkring dig!
    Och det gör så stor skillnad.
    Du gör mig glad ned varje kärleksfull kommentar! ♡
    Hoppas du får en jätte fin kväll!
    Jag ska skåla för dig när jag häller upp vinet idag!
    Massa kramar och kärlek till dig!
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar

    1. Å jag blir så glad över dina goa kommentarer, idag har jag kärlek och ljus omkring mig och är så tacksam för att jag kan se tillbaka och inse hur det var och kunnat göra mitt egna väl i livet...

      Skål och kram och kärlek till dig ♥

      Radera
  7. Jag försöker att "bygga upp" andra människors självförtroende och berömma dem, peppa och visa respekt för dem. Jag försöker att behandla mina medmänniskor precis på det sätt som jag själv vill bli behandlad. Vill alla väl.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Idag är det så för mig också. Hade jag stannat kvar i jante så hade nog livet och synen på det som är varit helt annorlunda. Skönt att kunna erkänna och lämna sker bakom sig...

      Kram ♥

      Radera
  8. Den där Jantelagen är en av de dummaste lagarna som finns tycker jag.
    Jag tror att jag är ganska bra på att ge beröm till folk i min omgivning men vet att jag är totalt värdelös på att ta emot beröm. Tänker ofta att jag ska öva på det.
    Och jag tror att jag kommer att klara det om jag bara lägger manken till.
    För du är ju ett levande bevis på att det går att träna bort något som är djupt rotat inom en. För det är ju mycket svårt att tro att du har lytt under Jante.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag håller med dig, den dumma jantelagen har spridit så mycket negativ energi och det värsta är att den lever kvar i många än...
      Jag har lite svårt att tro att jag själv lytt under jante men så var det, som tur var lämnade jag "jantebyn" innan det var för sent. ☺

      Kram på dig ♥

      Radera
  9. Jag har varit så präglad av Jantelagen att jag levt större delen av mitt liv utan både självkänsla och självförtroende. Ibland tänker jag att det måste vara Jantelagen som är arvssynden som föräldrar ger i arg till sina barn. Varken självkänslan eller självförtroendet är helt i botten längre, men det finns mycket kvar att jobba med. Kram! <3

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så kan det vara, för jag tror också att det är en arvsynd som härjat länge innan den fick sitt namn.
      I jantelagen finns ingenting som har den minsta antydan till ödmjukhet. Usch så hemskt.....

      Kram ♥

      Radera
  10. Jante finns även i Stockholm och New York. Fast i någon mindre grad än i Västmanlands bruksorter. Tror jag.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Javisst finns jante lite varstans, men jag tror den härskade som mest på platsen jag blev född.. Hela byn är jante rakt av... ☺

      Kramen ♥

      Radera
  11. Jag försöker att vara ödmjuk. Men jag är nog bättre på att ge komplimanger än att ta dom...
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog oftast, det är som om man tycker att man inte är värd komplimangerna...
      Taskigt om den så ger dem, he he...

      Kram ❤️

      Radera
  12. Det finns en jantelag som jag gillar. Den kommer här:



    § 1.

    "Anti-Jantelagen"

    Du ska tro att du är enastående!

    § 2.

    Du är värd långt mer än du tror!

    § 3.

    Du kan lära dig allt!

    § 4.

    Du är bättre än många andra!

    § 5.

    Du vet mycket mer än många andra!

    § 6.

    Du har mycket att vara stolt över!

    § 7.

    Du duger till allt!

    § 8.

    Du skall le och skratta!

    § 9.

    Du har någon som bryr sig om dig!

    § 10.

    Du har kunskaper att lära ut!
    Kram och ha det jättebäst!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Denna var mycket bättre, tänk att jante tänkt så fel alla år... ☺

      Ha det jättebäst du med och kramen ♥

      Radera
  13. Härligt att du kunde lämna jante! Själv har jag nog en hel del i mig, men inte på det "gammeldags" sättet...

    SvaraRadera
    Svar

    1. Men jag är ju så mycket äldre än du.... ☺

      Kramen ♥

      Radera
  14. Den känslan som du beskriver har jag inte varit i. Att ge och få beröm för den man är och för något man gjort har alltid varit en del av mitt liv. Kanske beror det på var man är uppväxt och på vilket sätt man är uppfostrad. Jag har släktingar i Norge och jag känner igen en del av det du skriver. Min bonusdotter hade en chefsposition på ett företag, och hon berättade för mig att som ung få en sådan position var inte lätt. Ingen lyssnade på någon och allra minst på chefen, hon var ju så ung så inte kunde hon väl veta något om hur man ska bete sig i en sådan yrkesroll.

    SvaraRadera

  15. Det du berättar om din bonusdotter känner jag igen...
    På vissa ställen är jantelagen djupare rotat än andra. Men en sak vet jag och att den är möjlig att befrias ifrån....

    Kram ❤

    SvaraRadera

  16. Det du berättar om din bonusdotter känner jag igen...
    På vissa ställen är jantelagen djupare rotat än andra. Men en sak vet jag och att den är möjlig att befrias ifrån....

    Kram ❤

    SvaraRadera
  17. I Finland råder Jantelagen fullt ut, och i den andan är jag uppvuxen och uppfostrad. Jag hoppas att det blir bättre även där så småningom. Jag håller på att befria mig från skuldens börda, och jag har tagit stora framsteg. Bra inlägg! Vad menar du med 4 liv?

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jo, jag vet att jante härjar där också..... Det går att befrias från allt vi erkänner och är medvetna om...

      Kram på dig ♥

      Radera
  18. Jantelagen är nog tyvär djupt inrotade i många av oss
    Jag är duktig på ge beröm till folk runt mig, men verkligen totalt värdelös att ta emot :/
    Tror det handlar om uppväxt och man måste som du träna bort det ..
    Våga tro på beröm !!!
    Du är otroligt stark och en kvinna att beundra
    Tack ❤️

    SvaraRadera
    Svar

    1. Särskilt stark är jag nog inte och det tog många år att komma till insikt, man måste göra en grovstädning av det gamla, men framför allt erkänna det först....

      Tack för dina fina ord, stor kram ♥

      Radera
  19. Min mor gav mej självkänsla. Hon blev änka vid 42-års ålder med två barn, 4 och 9. Detta var
    år 1932. Far var skogvaktare, så vi bodde på ett skogvaktarboställe ute i skogen. Efter hans död flyttade vi till
    närmsta stad, där hon öppnade matservering. Fanns ingen änkepension på den tiden och ingen
    socialhjälp. Man skulle ju tro, att andra kvinnor skulle ha hjälpt henne, men i stället blev det skvaller och
    rykten. Men Mor var stolt över att hon kunde ta hand om oss barn, även om vi inte hade nånting extra.
    Hon byggde ett hus och öppnade en ny matservering och hade inneboende. Hon var modig och stark
    trots alla motgångar. OCH hon förlorade aldrig sitt sinne för humor. Jag var så stolt över henne och hoppades.att jag kunde visa samma styrka. Hon var alltid glad för andras framgångar. Hon var otroligt generös till dem som behövde hjälp. Trots att vi ansågs som lite mindre värda av många i stan, gav hon
    oss en känsla av värde, som jag tydligen fick med mej för resten av livet.

    Jag är inte mallig, men jag sticker inte heller under stol med vad jag har gjort, om någon frågar. Jag ger
    gärna komplimanger åt både männer och kvinns. Det kostar ingenting att göra någon glad. Men svenska
    kvinnor är i allmänhet dåliga på att acceptera beröm i motsats till de amerikanska.
    "What a nice dress you have" besvaras med: "Oh, thank you, glad you like it".
    Om man säjer liknande till en svenska, kan svaret ofta bli: "Äsh då, det är väl inget särskilt med den"
    eller liknande. Så när jag kommer in i ett rum fullt av folk, säjer jag till mej själv;

    " Here I am, you lucky people! " (Nej, skojar bara, men ibland är det bra att tänka så.)

    Ruth i Virginia (87)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack Ruth att du delade med lite av din och din mammas historia. Jag tror kvinnor på den tiden var rädd att unga vackra änkor skulle komma och ta deras män, hi hi hi, skojjar lite. Någon som var tuff på den tiden och lyckades klara sig själv och sina barn och inte låg någon till last väckte nog både avund och rädsla hos många....
      Är man trygg i sin kropp så kan man gott hälsa: Here I am, you lucky people. ☺ Eller så behöver man inte säga det för man utstrålar det. ☺

      Kram på dig ♥

      Radera
  20. Tack för ett intressant och tänkvärd inlägg, ett inlägg som går in i hjärtat & hjärnan och skapar reflektioner! Janten finns överallt i mer eller mindre formationer, föddes i södra Norge och där fanns den rikligt, men jag vet att det ändå skiljer sig från den norra, den är kanske mer karrig och naken där..När jag kom till Värmland mitten på sjuttiotalet florerade den, och när jag år 2001 flyttade åter till hemlandet i Oslotrakten så fann jag mig något jantisk - det är ofta sammanhanger som gör något med oss kanske.
    I dag använder jag den tidsenliga varianten:
    Jantelagen version 2:0
    Du ska inte tro det är bara du som är något, andra är också det, vilket för mig är det samma som att såväl du som jag duger gott som vi är. Jätteglad att du finns!
    Och bilden av dig här till höger ; för den får du beröm ..snitzig comsi comsa - har du något namn förresten? Kanske heter du Synnöve, Svanhild, Borghild? :-) (om svar anhålles inte)
    Numera använder jag den tidsenliga varianten
    Jante version 2:0;
    Du ska tro att du är något,
    men även andra är det!
    Ojantisk kram!





    SvaraRadera
  21. herrejisses så jag upprepar mig - det gick inte att få upp det jag skrev först så det blev två gånger .... trodde jag hade suddat ut det med versionen ... :-)

    SvaraRadera


  22. "Du skall tro på att du är något" Det köper jag helhjärtat. ☺
    Mitt namn betyder Kyskhet, hihi hi... googla vett jag.... ☺

    Tack för att du delade med dig fina du.
    Kram på dig ♥

    SvaraRadera


  23. "Du skall tro på att du är något" Det köper jag helhjärtat. ☺
    Mitt namn betyder Kyskhet, hihi hi... googla vett jag.... ☺

    Tack för att du delade med dig fina du.
    Kram på dig ♥

    SvaraRadera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.