Translate

.

.

onsdag 27 maj 2015

Såg ni kalla fakta igår?









Det kan vara så många som 800 000 människor som har fått överdebiterade tandläkarräkningar. 

Vågar vi titta på våra tandläkarräkningar eller låter vi bli för vi vill inte ha konflikt med den som har hand om vår mun? Det får bli den stora frågan för nu? Själv tror jag kanske inte att det handlar om en djävulsk plan från tandläkare att lura sina patienter, men jag är övertygad om att patient och tandläkare inte ser på betalningssystemet på samma sätt. 

Staten tar tillbaka sina pengar direkt om de upptäcker felet, men vi konsumenter får ingenting veta, detta tycker jag är minst lika illa som att bli överdebiterad. Vad tycker du?

Kram, K ♥




35 kommentarer:

  1. Jag har har bakgrundsinfo både vad gäller läkare, tandläkare och taxiresor, länge sen, men men.
    Vi blir alltid mer eller mindre lurade vad vi än gör.
    Jag såg inte programmet, men läste om det.
    Så i stället Korrespondenterna, handlade om tiggarna. Ack ack.
    En solig dag till dig, KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Igår fanns det fler program på samma tid som jag ville se, men jag valde kalla fakta. Bakgrundsinformation? Det vill ju jag också ha, hur får man det? ☺
      Solig KL ♥

      Radera
    2. Jag har ju jobbat på den instansen som kontrollerar och betalar ut.
      Just nu regniga KL ♥

      Radera
  2. Gör staten fel så är det ingen brådska, verkar det som, men om vi skulle göra något, då blir det "ljud i skällan" direkt.
    Jag såg inte programmet, jag brukar inte tycka om att titta på Kalla Fakta.
    Jag vet att min tandläkare är ärlig, har haft honom i många år och då har jag märkt det. Dessutom är han så snäll och rädd att göra illa mig, vet min tandläkarskräck. Han har en liten praktik, men de där större, ja du, man vet inte vad som händer. Det verkar som om det är mygel och penningbegär inom var och varannan bransch i dagen samhälle.
    Var ska det sluta?
    Kram till dig och ha en finfin dag.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så skönt att du känner att du har en tandläkare som du känner så stort förtroende för, en sån måste man vara rädd om. Jag sparar alla tandläkarräkningar och har sett någon gång saker som jag blundat för, jag har inte heller velat fråga då jag helt enkelt vill att jag skall ha fel om detta så jag slipper konfrontera,,,,
      Försäkringskassan borde skicka ut meddelande även till oss patienter om att vi betalat för mycket.

      Solig varm kram till dig ♥

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vad man alltid kan tänka på efter första besöket då bara tandhygienisten eller tandläkaren bara tittar på dina tänder och säger vad som behöver åtgärdas är att be dem om ett kostnadsförslag. Det har du rätt till att få antingen hem i brevlådan eller direkt i handen innan behandlingen börjar nästa gång du går dit Du kan på det sättet hålla koll på vad det kan komma att kosta dig. Samtidigt.ska det finnas en prislista för folktandvården / tandvården på lasarettet (även för privata tandläkare) på nätet " deras hemsida/ mina vårdkontakter ( Jämför kostnadsförslag från din tandläkare och vad kliniken heter då förstås ska man leta på) i alla fall ska det finnas en prislista för just det stället du går till. Du ska kunna jämföra priserna på det kostnadsförslaget som du har fått med de priser som är för just den kliniken man går till. Ett enkelt sätt att hålla koll så att inte tandläkarens drar dig vid näsan vad gäller kostnader. Hos mig regnar det idag... Regniga hälsningar ♥

    SvaraRadera

  5. Men har man haft samma tandläkare i många år så byter man ju inte ut denna för att den är dyrare i en viss behandling. Det är när tandläkaren tar betalt för saker som inte utförs jag menar, när patienten inte direkt kan veta om det stämmer och låter detta passera... För att inte glömma att försäkringskassan borde meddela patienten om att denna har betalat för mycket. Görs ingenting så kommer alla att undra om ens tandläkare fuskar och det bådar inte till något gott.

    Kram med lite sol ♥

    SvaraRadera
  6. Nej såg det inte men har hört det ändå o det som jag tycker är mest skumt är att det är folktandvården!!! ja jag går inte där o har inte heller haft hål på några år :) ha en fin dag kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är gott att detta kommer fram hur som helst, för vi vill inte bli lurade...

      Kramen ♥

      Radera
  7. Det värsta är ju att man kan bli lurad som bara den.
    Jag var hos min fd tandläkare och han sa att jag hade två hål som skulle lagas. Gjorde aldrig vid dem där utan bytte. När jag nån månad senare var hos min nya tandläkare så hittade hon inga hål.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det du var med om var ett rent bedrägeri och uppenbart tandläkarens syfte att få tjäna pengar på dig vara sig det var hål eller inte, dessa borde bli av med sin legitimation.

      Kramen ♥

      Radera
  8. Jag tycker kostnaderna för att gå till tandläkaren är totalt orealistiska och fortsätter det så här blir tandvården en klassfråga. Men mycket vill ha men och det klirrar gott i kassan hos tandläkarna...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Att det är dyrt hos tandläkare vet vi men vi skall inte bli bedragna, och försäkringskassan skall meddela oss om vi blir det. Efter det som kom fram igår så skapar det bara misstänksamhet kring tandläkare och även de ärliga får bära hundhuvud för det som inträffat....

      Kram ♥

      Radera
  9. Vi missade tyvärr det igår, men får se den i repris eller på play!
    Bedrövligt att det får gå till så här :(
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Detta förekommer nog i andra länder också, bra att det kommer fram.

      Kram ♥

      Radera
  10. Jag såg programmet och jättebra att detta bedrägeri tas upp. Bedrövligt! Men frågan är hur pass svårt/lätt det blir för de som fått betala för mycket att få sina pengar tillbaka. Att det sedan är den statligt stödda Folktandvården som ofta figurerar är ännu värre. Och så slappt av försäkringskassan. Känner att jag eldar upp mig idag igen....
    Vi har haft en sådan tur med tandläkare och min man har haft samma i i över 30 år och jag har haft förmånen att få gå till henne de senaste 10 åren. Jättebra och inga överpriser alls. Tvärtom! Tyvärr slutar hon nu och går i pension....
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Nu blev jag nyfiken på vem din tandläkare är? ☺
      Bonussystemen triggar igång detta hos människan, alla vill tjäna så mycket som möjlig och jag tror att tandläkare lätt blir förblindade och fattar beslut som ligger långt i från deras moral.... (förhoppningsvis)

      Min tandläkare har gått några år över pensionsåldern men hon har inte sagt något om att sluta, vi har väl inte samma tandläkare? ☺

      Kram på dig ♥

      Radera
  11. Ser tyvärr inte på svensk TV.
    Vilken helt underbart vacker dag vi har här i Wales idag!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tandläkare finns där borta hos dig också, hi hi hi....

      Kramen ♥

      Radera
  12. Låter inte klokt! Min ärliga tandläkare sa - hoppsan, nu slapp vi slipa! Då blir det halva priset :-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Visst finns det ärliga tandläkare och tyvärr blir dessa också misstänkta när sådan här händer...
      Din tandläkare verkar snäll.. ☺

      Kramen ♥

      Radera
  13. Nä det missade jag. Inte vill man gärna betala mer hos tandis än vad det kostar då det redan är apdyrt. Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det vill vi verkligen inte!

      Kram ❤

      Radera
  14. Nej, jag såg inte programmet, men blir kanske inte överraskad - för egen del har jag haft det bra hos tandläkaren och inte råkat ut för något som "är dyrt". Bra att saker uppmärksammas.
    Svar på förra kommentaren: 12 trappor är häftigt, må ha lång tid så en kan vila efter var tredje :-)
    Hisskram

    SvaraRadera
    Svar


    1. Hi hi hi, ja just det, vila kan man ju göra men det är inga treviga trappor för de är både mörka och smala. :-)

      Trappkram ❤

      Radera


    2. Hi hi hi, ja just det, vila kan man ju göra men det är inga treviga trappor för de är både mörka och smala. :-)

      Trappkram ❤

      Radera
  15. Vi är helt utlämnade till tandläkarnas godtycke och kan inget göra annat än att gapa och säga tack!
    Hemskt att inte kunna ha någon kontroll alls. Girigheten visar ett fult ansikte! Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Vi får se, hörde lite förslag om att ta bort bonusen men då hittas det på något annat...
      Det är girigheten som råder i världen!

      Kramen ♥

      Radera
  16. brukar faktiskt aldrig kolla på kalla fakta!men de borde jag göra

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ibland kan det vara bra att följa med för tandläkare behöver vi alla.... ☺

      Kramen ♥

      Radera
  17. PS. Flera har svarat Julros så det får den heta från och med nu! :)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jamen då är det Julros, fin blir det iallafall när den blommar... ☺

      Kramen ♥

      Radera
  18. Jag såg inte programmet, men självklart är det fel att bli överdebiterad!

    Här i Spanien är det mycket billigare att gå till tandläkaren, men jag vill inte gå dit ändå... ;-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Nja, kostnaden är en sak men att så många fått betala för saker som inte gjorts, det är skamligt....

      Kramen ♥

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.