Translate

.

.

söndag 17 maj 2015

.........





Grattis alla landsmän på 17-maj


Tiderna förändras och vi med dem, Tromsö som jag växte upp i är inte den samma idag, bara fjällen vittnar och överensstämmer men barndomens minnen.


Bilderna ovan är lånade från nätet.












Vädret är som gjort för en vända med den här rackaren.




Marken ute ligger nytvättad... ☺ 
(Jag skev fel först, jag skrev att maken ligger nytvättad ute) he he...





Ser ni jag är en sann djurvän? ☺



Jag brukar inte fira sjuttonde maj så i stället för att vifta med flaggan kanske jag viftar med dammtrasan, hi hi...


Hoppas du får en fin söndag och berätta gärna vad du gör och vad inte gör. :)))


Kram, K





24 kommentarer:

  1. Goförmiddag!
    Jag viftar inte heller med norska flaggan, även om jag bott 1,5 ifrån norska gränsen i 21 år. Men bloggat om det, har jag.
    Vad jag gör? Dagen ligger framför mig, just nu i grått, igår var det gråt, kanske liten promenad.
    Ha're skönt med dammtussen, KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. På skansen blir det nog inte mycket folk idag på 17-maj.
      Jag behöver gå ut och handla mjölk men regnet står som spön i backen, väntar och ser om det lugnar sig lite.... KL ♥

      Radera
  2. Visst ser jag att du är en djurvän! Den lilla söta elefanten och katten verkar trivas bra hos dig :)
    Kram från ett grått och regnigt Helsingborg!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ha ha, elefanten kräver mycket mat men katten den nöjer sig med lite mindre. Elefanten betyder tur, men vädret kan den inte rå på.. ☺

      Kram från regnigt värre Stockholm ♥

      Radera
  3. Norrmännen vet verkligen hur man firar, synd det inte är likadant i Sverige!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det kanske beror på att Sverige inte haft något krig, nu är det i senaste laget att börja fira.
      I Norge firas nationaldagen av alla, alla vill vara med och detta är verkligen glädjens dag. ☺

      Kramen ♥

      Radera
  4. Idag ska jag nog bara försöka kurera mig från min förkylning... Har tappat rösten också... En Glad 17;onde maj ! Norge är så mycket bättre på att gå man ur huse och fira sin nationaldag än vad vi i Sverige är... Jag är inte så duktig överhuvudtaget på att vifta på vare sig Norska eller Svenska flaggan eller någon flagga alls .... Har inte handlaget, hi hi...för det.... Ha en bra dag! Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ha ha ha, jag viftar inte heller mer en till någon bekant över gatan. :-))

      Det är ett ruskigt väder vi har och därmed lätt att dra på sig förkylningar, krya på dig kära du.

      Kramen ♥

      Radera
  5. 17; onde maj! Så mycket firande blir det inte idag. Hade dock tänkt mig en tur till Solna kyrkogård med blommor i rött, vitt och blått till mina föräldrars grav. En lite tradition.
    Men regnet vräker ner så jag avvaktar och ser om regnet kanske avtar.
    Jag har ng inte sedan jag var i 10 årsåldern firat dagen i Stockholm och när jag var liten var vi ofta i Oslo, Sarpsborg eller på Lillehammer denna dag. Och då firades det. Man vet ju, till skillnad mot Sveriges nationaldag, varför den firas.
    Jag tittar på dina fina bilder, ler, minns och njuter.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det är märkligt, men trots alla år som gått så minns jag dessa firande av 17-maj som i går.

      Hoppas regnet avtar så du kommer i väg till Solna. :-)

      Kramen ♥

      Radera
  6. Jag firar inte den 17: e maj men säger gärna grattis till Norge! Däremot åker jag till stora staden för att hälsa på mamma. Mer spännande än så blir inte min dag...

    Kram och damma lugnt!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hoppas du får en bra dag med din mamma. :-)

      Dammviftekram ♥

      Radera
  7. 17 maj är en minnenas dag i det här huset. Jag tänder ett ljus för min farfar och pappa som arbetade för den norska motståndsrörelsen under kriget! Dom arbetade från Göteborg. Jag tänder dessutom ett ljus för min älskade mormor som dog den här dagen för ett antal år sedan! Idag klappar mitt hjärta extra hårt för Norge! Kramar

    SvaraRadera
    Svar

    1. Oj, då har du många att tända ljus för denna 17-maj. ♥

      Kram på dig ♥

      Radera
  8. Go syttne Maj på dej fina norska!! :))

    Vår sons flickvän är från Norge & Trysil! :)) hon har varit här hela dagen & vi har tyvärr inte firat nämnvärt ;) medans hennes moster m. fam. som bor där, sätter på sej dräkten & går ut & firar för fullt!! det gör alla där!! :))

    Är det månne en liten apa på ljus manschetten du menar? eller är det en hund? fniss fniss ;)

    Önskar dej en fin fin kväll *hjärta*

    SvaraRadera
    Svar

    1. Buna heter dräkten. :-)
      Nej Lena det är ingen apa, det är en elefant på den ena och en katt på den andra, hi hi... :-)

      Ha en fin söndagskväll.

      Kramen ♥

      Radera
  9. Brukar inte fira 17:e maj men säger grattis till alla som gör det :)
    Jag har spenderat dagen med sonen , som nu åkt tillbaka till göteborg ..
    Känns sådär och just nu känns ledigheten alldeles för kort ;)
    Lillskruttan kom däremot hem på strålande humör hade trotsat vädergudarna och seglingstävlat och trots att det gick sådär var hon på strålande humör ;)
    Hoppas din dag varit bra och att du får en mysig söndagkväll
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Trots att jag är norska så firar jag inte 17-maj här i Sverige, många norrmän går till skansen...
      Förstår att besöket känns kort och att du inte kunde njuta av besöket fullt ut när du hade din huvudvärk.
      Roligt att dottern fick segla och kom hem glad. :-)

      Hoppas du får en fin kväll

      Kram på dig ♥

      Radera
  10. Grattis till norrmännen.

    Kvällskramen��

    SvaraRadera
    Svar

    1. Grattis till norrmännen :-)

      Kvällskram ♥

      Radera
  11. I Finland sitter man hemma på nationaldagen 6.12. och tänder ett ljus, ser på något dystert tv-program. Glädjen är långt borta. Alla som dog och ryssen kan fortfarande komma när som helst!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Mm så är det och ryssen kan ju faktiskt komma.... Krig sätter djupa sår i människor, så mycket grymhet där sker.... Kramen ♥

      Radera
  12. Vilken tur att det inte var mannen som låg ute hi,hi...Snällt av dig att vifta med dammtrasan lite till våra gannar. Tromsö är så vacker.
    Ha nu en fin dag. Här skiner solen och det blåser INTE

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ha ha ha, ja det var tur det. :-))))

      Kramen ♥

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥