Translate

.

.

tisdag 7 april 2015

Gammal och ny stad





Hittade en gammal och en ny bild från mitt Tromsö på nätet, tänk att det fanns sådana här hus när jag växte upp? 1969 försvann flera kvarter med trädhus i den stora by-branden. 
Idag är det som att komma till en främmande by, bara fjällen är desamma. 




Med detta så undrar jag varför och hur det kan komma sig att vi (jag) älskar minnet och stället som jag föddes trots att det för det mesta inte var som det borde varit, hm.. Är det så att rötterna spökar under fötterna? Kanske är det så att det inte är det faktiska minnet utan ett inplanterat minne jag har?

Idag är Tromsö så gott som oigenkännligt och byggnaderna blir allt högre och utsikten för dem som bor allt mindre. Gjorde ett test på nätet om hur många gamla Tromsö-slang jag kunde och fick 7/10 rätt, skapligt gjort.. :-)

Det var allt för nu, fin fortsättning på dagen.


Kram, K




17 kommentarer:

  1. Roligt egentligen. Dolf har jobbat i Tromsö flera år. Arbetar med sprinklersystem i nybyggen.
    kramis

    SvaraRadera
    Svar


    1. Hi hi, vilket sammanträffande. ;-))

      Kramisen ♥

      Radera
  2. Är du från Norge? Jag har besökt mina barndomstrakter senare och alla husen såg så små ut jämfört med vad jag kom ihåg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är från Tromsö. Jag flyttade till Sverige när jag var 16 år så husen är de samma i storlek :-) idag byggs det höghus, på min tid var det typ som på bilden ovan, kanske i lite bättre skick, he he...

      Var kommer du ifrån?

      Kramen ❤️

      Radera
  3. Aha! Du är från Tromsö förstår jag nu :)
    Vilka fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag var i Tromsö som barn och när jag var tillbaka för ett dagsesök för några år sedan, på en kryssningstur i de norska fjordarna, så tänkte jag också lite på denna förvandling. Jag kände inte igen mig. Tänkte särskilt på universitetsområdet. TRor inte det ens fanns när jag var där som barn.
    Men det var vackert med fjällen och roligt att titta på stan.
    Och visst tror jag att våra rötter spökar...
    (Jag är ju också delvis uppvuxen i Norge)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Läste ditt inlägg om din kryssning, vilken härlig resa ni gjorde.
      1968 öppnades universitetet i Tromsö. antar att de byggt om och ut det flera gånger om sedan dess...


      Kram på dig ♥

      Radera
  5. Undrar om det hänger fisk på tork där under hustaket på den lilla stugan?
    Minnen dyker upp ständigt nu för tiden, ett äldrefenomen tror jag ... :-) det säga att minnen kan rekonstrueras och att vi lägger till eller drar i från ibland.Jag och syrran pratade om minnen vår uppväxt , det blev väldigt olika på flera händelser, intressant det där - men det är ju inte så konstigt för vi är ju olika vi människor fast vi är syskon också. Rötter under fötterna var ju snitzigt sagt... själv har jag nog rotat mig där jag varit under åren, många rötter under mina fötter :-) Bra att fu kom ihåg så mycket slang - vad länge sedan jag hört det ordet!
    ha det finemang Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Visst är det fisk Tove, men denna torsken är nog till hundarna...
      Frågar man syskon hur de upplevt sin barndom så har dem oftast helt olika syn på den, jo vi är ju olika men att skillnaden på upplevelsen av barndomen kan vara så olika det är lite förvånande....
      Slangen satt kvar fast långt inne och jag fick ju tre alternativ, hm det skulle jag inte sagt för nu känner jag mig inte lika duktig längre, he he...

      Kramen ♥

      Radera
  6. Jag är uppväxt i Sverige men har varit mycket i Norge, fast då södra delen. Har t.o.m. bott 1,5 mil från gränsen och jobbat med gränsgångare, så kan en del norska. Gått kurs i Oslo "Kvinder til ledelse" och sprungit Sentrumlöpet, derru ;)
    Norge är vackert med sina fjordar. Min väninna har jobbat mycket som sjuksköterska där och var nyligen och åkte skidor i norska fjällen och bodde på 5-stjärnigt.
    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar

    1. Vann du sentrumlöpet? :-)
      Din väninna hade nog en fantastisk skidsemester i Norge på sitt femstjärniga, :-)

      KL ♥

      Radera
  7. Ja, många platser förändras till oigenkännlighet. Minst sagt en smula vemodigt om man frågar mig...

    Kram

    SvaraRadera

  8. Innan jag kom till Tromsö sista fången så hade jag inte varit där på många år, det var som att besöka en väldigt främmande stad samtidigt som jag fann mig själv att känna mig som hemma. Väldigt skum känsla...

    kramen ♥

    SvaraRadera
  9. Ja det var ju lite skillnad ,-)
    Tror det är för att det är första platsen man var på ,-)
    Jag tycker mycket om Uppsala där jag föddes ,-)))
    Fanns fullt med gamla trähus där, dom är borta nu, önskar jag haft ett foto på dom.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan säkert googla fram några foto från gamla Uppsala... :-)
      Känslan av att vara hemma trots att det var så förändrat överraskade mig. Det var som ett osynligt band mellan mig och stan. Märkligt och mäktigt. Kramen ❤️

      Radera
  10. Hej!
    Så fint det är i Tromsö.Visst får du låna bilden.Har själv hämtat den från något sånt ställe där man får låna.Kommer inte ihåg ,det finns ju så mycket man kan låna.Den är så söt tycker jag.Kram,Inger

    SvaraRadera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.