Translate

.

.

onsdag 14 januari 2015

....hur använder man tandtråd med en hand?





Nu har jag lämna sjukhusrummet och de gräsliga kläder, visste du att man kan fylla en hel sal med patienter i 1 av deras underbyxor. :-)

Jag gillar bäst att kommentera från min laptop, tänkte att det kommer att funka fint då fingrarna är rörliga. Men det gick inte alls, för det är så långt in till tangenterna att jag fick lyfta armen så det blev bara ett stort AJ!
Tänkte hyvla mig ett par ostskivor i går och det gick inte alls, fick iallafall inga hela skivor. Det är små skitsaker man inte tänker på att man gör. Som detta med att använda tandtråd, försökte på alla möjliga sätt, till sist så såg jag ut som allt annat än en mänsklig form. :-) 


Jag kommer att opereras inom en vecka, men måste jag verkligen göra det, kan det inte bara få självläka? De var ju inne på det själva först, men idag hade de bestämt sig för operation. Jag gillar inte att armen börjat läka och att läkningen rivs upp för att sätta dit en platta.
Hade operationen skett direkt så vore det en annan sak.

Om det skulle finnas en ortoped som läser här inne så kanske du kan förklara detta för mig. :-)




.............nu skriver jag med datorn så det blir inga versaler, allt i mitt liv blir annorlunda, jag måste lära mig att göra saker annorlunda.
..... så egentligen är jag som ett barn igen. ...natten gick så där, var uppe klockan fem och satte på kaffe... ... nu kan jag heller inte göra min livsviktiga stretching, och om det är halt ute vågar jag mig inte ut, duschen och hårtvätt gick okej, ... när jag blir gipsat så kommer det att bli mindre okej,

......medicineringen skall jag försöka hålla till ipren och alvedon, det andra känns inte bra för mig.

så vill jag tacka er alla för era kommentarer och ni skall veta att detta hade varit så mycket jobbigare utan er, så stort tack för att du finns. love you all ♥



Kram,K ♥











24 kommentarer:

  1. Jag är ingen ortoped men har en Husse på sjukhuset. Min spontana gissning varför du inte blivit opererad än beror på två anledningar. För det första brukar läkarna några gång i veckan titta på röntgenbilder när det gäller fall som de inte är helt säkra på. Först då bestäms om det blir operation eller ej. Men det mest avgörande är troligen att bristen på vårdplatser är akut. Så är det i stora staden vilket innebär att alla planerade operationer som kan vänta får göra det. Akuta genomförs direkt. Min mamma fick vänta fyra dagar på sin operation. Väldigt irriterande minst sagt men vad ska man göra? Hoppas det är din tur snabbtt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer precis som du skriver. Det har ju varit ovanligt mycket frakturer så de har fullt upp och tar mest behövande först.

      Kram ❤️

      Radera
  2. God morgon !

    Tycker att du är helt fantastisk som tar dig tid att skriva, läsa och kommentera från sjukbädden, med både smärta och rörelsesvårigheter. :-)
    Jag är ingen ortoped, tyvärr, så jag har ingen förklaring men Znogges låter trolig.
    Hoppas att du får en dag utan smärta och att det händer någonting oväntat och roligt. :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så gulligt sagt av dig, nu får du en blomma med kramen ❤️

      Radera
  3. Du är duktigare och mycket mer än du tror!
    Tandtråden kan vara nog så viktig, men det finns små mellanrumsborstar, det finns små plackers med tandtråd i. Prata med apioteteket.
    Vad betr op, så går jag på Znogges linje, det låter troligt. Läste också om att det varit otroligt många halkolyckor uppe i huvudstaden. Inte så halkigt hos mig. Så det kan nog bli kö till op.
    Stackare, du har min beundran, detta ska gå bra.
    KL ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen, hi hi hi, jag har blivit världsbäst på att jobba med en hand, :-)

      Jag har dessa lite böjda stickor med tråd men tycker inte de gör lika bra jobb..

      KL ❤️

      Radera
  4. Men, vad jobbigt att vänta på operation :(
    Men jag tycker du är så duktig som klarar av allt detta :)
    Jag önskar dig allt gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra, jag har ju inga måsten som hänger över mig så det är bara gilla läget.

      Kram ❤️

      Radera
  5. Men stackare där, jag lider med dig verkligen skickar en stor kram så håll ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kramen :-) Du har det ju inte helt lätt själv.

      Kram på dig ❤️

      Radera
  6. Inte för att jag är någon ortoped, men risken med att låta det självläka är att benbitarna förskjuts och det läker ihop snett. Första gången min mamma bröt armen opererade de inte. Det borde de ha gjort, för hon har fortfarande problem med den armen, och det är 15-20 år sedan det hände. Men jag förstår dig; jag skulle inte heller vilja att de gick in och rotade i onödan. Men tänk om det får självläka och när du kommer tillbaka för efterkontroll så säger de att det måste bli operation då. Det är ännu värre. Så kanske är det ändå bäst att du tar operationen nu. Men självklart kan du ifrågasätta och be att läkarna förklarar sina skäl ordentligt för dig.
    För något år sedan bröt mamma andra armen, och den var de tvungna att operera direkt, och den har blivit jättebra. Fast hon måste ha intyg när hon reser med flyg; annars fastnar hon i metalldetektorn. Men jag vet ju vad handikappad hon kände sig med bara en arm. Men tandtråd finns i en plasthållare som går att manövrera med bara en hand. Vet inte vad de heter, men fråga på Apoteket. Annars finns det mellanrumsborstar som man också använder med bara ena handen. Också jättebra!
    Jag lider med dig. Sjukhusvistelser, smärta och operationer är verkligen ingen hit. Och jag säger som Znogge att det är p g a att det är så fullt på sjukhusen som de är tvungna att skjuta på vissa operationer. Jag vet när min pappa bröt lårbenshalsen dröjde det nog också en vecka innan de kunde operera.
    Stor kram! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ringde precis från sjukhuset och jag kommer att opereras på måndag och får ligga kvar över natten...

      Kram ❤️

      Radera
  7. Det var ju tur i oturen i alla fall att det bara var armen som du bröt... Mindre tur att du får vänta på operationen. Det är många som bryter sina armar och ben nu, det har nog bara varit rena turen ännu att jag inte har ramlat och hamnat på sjukhus. Det har varit (innan snöstormen kom på besök) väldigt glashalt ute här i Skellefteå och knappt någon sand har syntes till... Ta hand om dig nu :) Kram ♥

    SvaraRadera
  8. Har läst och hört att det är otroligt många som brutit sig i år..
    Läs kommentaren ovan.

    Kram ❤️

    SvaraRadera
  9. Tror inte att du fått mina kommentarer, jag kan nämligen inte kommentera via min mobil. Ville bara att du skulle veta att jag läst dina inlägg och tycker att det är störttråkigt att du hamnat i denna sits. Hoppas att det hela avlöper snabbt och smidigt för dig. Ha det så bra som det går och en kram sänds från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du, det blir snart bra bara ca sex månader, hi hi...

      Kram ❤️

      Radera
  10. Jag tycker nog att du ska lyssna på läkarna. Att få det ordentligt gjort. Synd bara att det ska ta sån tid!

    Hoppas att det ordnar sig till det bästa för dig!
    Kram

    PS: Har du provat dom där "tandtrådsbyglarna" som finns, bla på apoteket? Det var dom som gjorde att jag fick mindre tandsten - går att använda med en hand och utan att ha ena näven inne i munnen. "Plackers" tror jag att dom heter :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag fått tiden, måndag blir det operation.

      Jag har dessa stickor med tråd men jag gillar tandtråd bättre, fast nu får jag lära göra allt annorlunda, så livet är spännande kan du tro, hi hi hi..,,,

      Kram ❤️

      Radera
  11. Det är svårt att föreställa sig hur det är att bara kunna använda en arm. Då jag fick min tia attack "försvann" ju min arm men efter några timmar kunde jag röra den igen. Jag förstår att det blir mycket nytt för dig och jobbigt.
    Bra, tycker jag att det blir operation på måndag, då vet du och slipper vänta och undra.
    Ser att du har fått många råd angående tandtråd, hoppas att något fungerar för dig.
    Sköt väl om dig och varm styrkekram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt går när man måste, tänker hur mycket man tar för givet...
      Varm kram ❤️

      Radera
  12. När det gäller tandtråd så finns det att köpa som små plastpinnar som ser ut ungefär som slangbellor fast med tandtråd istället för gummisnodd och de kan du använda med en hand. Men hyvla ost och annat har jag tyvärr inga tips för, om du inte har någon uppassare förstås. :)
    Det låter inte skönt att få det uppbrutet för att opereras.

    Önskar dig en skön kväll!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har plastpinnarna med tråd på :-) envisas bara lite att trots allt få till det med tråden. Får skylla mig själv. :-)
      Osten får jag väl bara ta en tugga av, hi hi hi... Allt löser sig är bara lite ovan än.

      Kram på dig ❤️

      Radera
  13. Oj, vad mycket som hänt!
    Jobbigt med en arm och väntan på operation. Ser att du fått många förklaringar till händelseförloppet av de som kan mycket mer än jag, men vill bara önska dej snart tillfrisknanade!

    SvaraRadera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥