Translate

.

.

fredag 2 januari 2015

Den allmänna pensionen

En vardag och dessutom en fredag har vi idag. Jag sitter här med den allmänna pensionen och tittar.

För många år sedan gjorde jag mina egna val, glad i hågen ser jag att de inte finns på värstings listan över valda fonder. Tack för det ☺
Men vad har jag valt? Är de bra, skall jag ändra?
En gång var jag intresserad av aktier men idag är jag totalt ute, bottenvärdelös på detta..

Har du valt själv eller har du låtit staten gjort dina val?

Det stormar och tågen är inställda på många håll, flygen går som vanligt, än. Många är strömlösa läste jag... Är du drabbad?

Bilden lånat från Expressen

En trevlig fortsättning av fredagen.

Kram, K









22 kommentarer:

  1. Gomiddag!
    Jodå, jag valde så ordentligt och prydligt, var intresserad av aktier, jobbade ju med pensionsupplysning. Upptäckte att mina val gått ner kraftigt, så jag ändrade för några år sedan till att staten bestämmer, för de har gått bäst! (?)
    Dock får man vara tacksam för det lilla som kommer i kuvertet.
    KL ♥

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om statens gått bäst, har ingen koll.... Jag tror jag har kvar dessa som jag själv valde för det finns ju iallafall pengar kvar, hi hi... Litar bättre på mig själv och då har jag såklart bara mig själv att skylla.... Har fördelat på fyra olika, med olika % i varje...

    KL ♥

    SvaraRadera
  3. Jag har valt och ett tag var jag aktiv. Kollade ofta och bytte mellan högriskfonder men numera är jag inte tillräckligt på hugget inser jag... Egentligen tycker jag att hela systemet är fel men nu är det som det är!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jag vet ju att de gick ner rejält i finanskrisen men eftersom jag låtit dem vara så har de repat sig. Måste nog studera detta närmare..,,

      Kram ❤️

      Radera
  4. Nja, drabbad och drabbad. Nej, jag tror inte det, men visst är vindarna stundom hårda och ibland regnar det spik, men se där...nu tittar lilla solen fram igen :-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Då kom solen fram igen, Sedär! :-)

      Kram ❤️

      Radera
  5. Ja, här i Helsingborg har vi verkligen storm idag :( Bäst att hålla sig inomhus!
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Märkte nu när jag var ute att håret blåste hem igen, ha ha..

      Kram ❤️

      Radera
  6. Jag valde tyvärr, för jag visste inte att man fick avstå från att välja. Mitt blev ett dåligt val, eftersom jag inte alls var - och är fortfarande inte - intresserad av sådant. Så jag lär nog få ångra mitt val i resten av livet. Gör jag ett nytt val blir det säkert bara ännu mer fel. Kram! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sannerligen inte lätt, är man dessutom ointresserad så kan det ju bli rena förlusten. Jag blev väldig förvånad att svenska folket fick ta på sig detta.

      Kram ❤️

      Radera
  7. Vi valde KPA men har privatpension.
    Så får vi se hur det går, blir inte mycket .
    Här blåser det bara lite, hoppas det blir lugnare än dom befarat, tack för fin fina kommentar ,-)
    Ha det fint O God Fortsättning på det nya året.
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Vi får hoppas det växer till sig och att du får en gedigen pension, he he... :-)

      Kramar ♥

      Radera
  8. Hej på dig ...tack för din fina kommentar och din blogg är också väldigt trevlig så jag länkar dig vill inte tappa bort dig :) god fortsättning du också kram på dig

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack snälla, nu har jag länkat till dig också... :-)

      Kramar ♥

      Radera
  9. Svårt det där med val och välja då man är totalt ointresserad.
    Blåser som bara den har det gjort hela hela natten hos mig. Man får hålla i hatten.

    Ha en jättefin lördag.
    Kramelikram.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Just nu är det soligt framme, om det blåst i natt vet jag inte, men bilarna står kvar på gatan, he he

      Ha en jättefin lördag.

      Kramelikram

      Radera
  10. Jag har nog inte gjort några aktiva val, vad jag vet. Men nu är det som det är och jag gick i pension nu i höst, då jag fyllde 62 år. Har inte ångrat mig. Jag är rätt billig i drift och dessutom kan jag hoppa in någon dag här och där som vikarie inom barnomsorgen om det kniper, eller om jag saknar lite social samvaro :)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Det låter bra det... :-)

      Kram ♥

      Radera
  11. Jag har valt själv. Men är glad att vi har satsat i pensionsförsäkringar trots allt... :-)

    SvaraRadera
  12. Jag valde faktiskt själv och under en period var jag inne och kollade ofta, de ökade med 100% de första åren. u vet jag inte längre, kanske skulle kolla? Fåe ju inge pension inbetald från i år och då är det ju extra viktigt att den ökar ordentligt. Skriver upp på min mentala "att göra-lista". :)

    SvaraRadera
    Svar

    1. 100%? Då kan du skratta hela vägen till banken ju, hi hi hi... :-) Kram

      Radera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.