Translate

.

.

torsdag 23 oktober 2014

Mitt hjärta ♥



Mitt hjärta har alltid varit på de som utsätts för brott och kränkningar sida.
Jag gillar inte orden: "De svagas" I mina öron låter det som om de har mindre styrka än den som kränker, såklart att om man kränks och utsätts för brott så förlorar man ju lite av sin styrka. Men när vi säger att vi: "står på de svagas parti" Då har vi grupperat och satt en identitet på de som blivit kränkta. Detta får dem att framstå som en grupp för sig, men i själva verket är vi av samma skrot och korn, (guldkorn) :)
Alla är vi olika och att vi ibland blir förbannade på vänner och familj detta är fullt normalt. Vi kan också slänga ur oss svordomar över dessa, det är också okej (enligt mig) :) men när vi går in i en persons karaktär och pillar och retar oss på minsta sak då är det dags att vi gör en självrannsakan.
Det jag har lärt mig att när vi harmar på personer så är det för att vi har så mycket smärta  i oss själva att vi försöker stilla denna genom att kritisera andra. Eller är det helt enkelt en gemensam nämnare för att bygga upp en relation med någon?
Det vore roligt att höra hur ni kära bloggvänner anser om detta?

Jag sitter upp och har fötterna ner, viruset i kroppen känns mindre så jag kanske har vunnit kampen....

Kram, K

15 kommentarer:

  1. Jag tror att du har rätt i båda dina teorier. Helt klart handlar det många gånger om att projicera ut den smärta man själv bär på till någon annan genom att klaga på eller bli förbannad på någon annan. Du har också rätt i att det kan handla om att bygga upp (eller förstärka) en relation genom att ha en gemensam yttre fiende så att säga. Kram! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var skönt att höra att jag kan ha rätt. :) Tror att låg självkänsla ligger bakom detta fenomen, det är en god självkänsla som gör att vi står kvar efter stormen. Gott självförtroende och övertro på sin egen förmåga kan starta stormen. Missförstå inte, jag menar att ett gott självförtroende ibland kan vara den som stoppar en från att lägga grunden för självkänslan, för självförtroendet vill bara prestera medan självkänslan vågar att känna.
      Titta så lätt allt pekar ut låg självkänsla. :) Att ha både självförtroende och självkänsla är få förunnat men de som båda har de är på topp och nöjer sig inte med mindre. Vi är alla värda det bästa!!

      Kram ♥

      Radera
  2. Åh kan bara hålla med dej! Gillar inte heller uttrycket De svaga.. Dina tankar kring det skriver jag under på.
    Och visst är det så. Den som har problem med sej själv tar ofta ut det på någon annan.. Då kanske man kan få känna sej lite bättre själv för en kort stund.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror alla namn och etiketter man sätter på folk är medvetet eller omedvetet till för att försvaga någon och för att få auktoritet över denna. Om jag har rätt så är det egot som styr och vill vara bäst, störst och vackrast.Oftast är vi helt omedvetna om att vi låtit egot ta över oss, först när vi inser detta kan vi krympa egot. Kram ♥

      Radera
  3. Du skriver så kloka ord! Tänk bara på "Menlösa barns dag" som nu är ändrat till Värnlösa.
    Gillar heller inte Svaga och Starka. För den Starke är inte alltid stark, nej fel fel.
    Ofta är grupperingar roten till mobbning.
    Svårt med egot. Vi vill alla höras och synas. Därför skriver vi också.
    Nu är jag trött efter en härlig resa, så KrameLuttar♥

    SvaraRadera

  4. Klart vi vill synas och höras, :) tänk barn som aldrig fått göra det?
    Egot det (stora) det liknar jag med det narcissistiska draget, d.v.s att vi är så förälskade i oss själva att vi med alla medel vill sticka upp och vara bäst.

    Härligt att resan blev bra, vila nu... KrameLuttar ♥

    SvaraRadera
  5. Jag tycker nog att vara stark också innebär att man vågar visa sin svaghet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För svagheter, det har vi alla. Det anser jag i alla fall. Sen är vi alla starka också.

      Radera
    2. När vi säger de starka så är ju det också att gruppera människor, hur vi än vänder och vrider på det så har vi alla formats till att grupperas... ☺

      Radera
    3. Stark är inte alltid stark. Att våga visa sig svag (liten) är ödmjukhet. Så det så!!! :)))

      Radera
  6. så skönt att du känner dig bättre, finns inget värre än att känna sig vissen. Nu när jag skriver detta så tänker jag på alla dessa människor som kommer från en annan värld än den vi är vana vid. Visst är vi alla lika, jag känner lite av det på mitt jobb som uska. Vi har många fina vikarier som kommer från andra delar av vår fina jord. Många av mina kolleger (märkte jag när det var valtider) som på något sätt tycker att dessa fina vikarier är mindre värda :-( Små kommentarer dök upp om den och den. Jag kunde till slut inte hålla tyst och sa som jag kände eftersom JAG TYCKER OLIKA, då vände det som på en femöring, men jag märkte att många var nog inte ärliga ändå. Hur många ggr har jag inte hört "Inte för att jag är rasist men,..." Var och en får tycka som den vill och du kan inte välja dina arbetskolleger men du måste respektera dom. Detta är bara en syn från mitt arbete sett, men jag märker det ofta när jag åker kolektivt hem från jobbet. Vid mosken i Malmö stiger det alltid på många invandrare och ibland så många att det blir trångt på bussen. Då lägger jag märke till vid min diskreta beskådan att många svenskar skruvar på sig och byter plats på bussen, allt för att inte komma så nära. Skrämmande! Men så klart finns det människor som kränker andra med ord och bara tänker på sig själv och det finns ju bland ooss alla, svensk eller icke svensk. :-(

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hm, ja här kom vi in lite på ett annat ämne som nog behöver sin egna plats. :)
      Men det du skriver om pikar på arbetsplatsen känner jag så väl igen. Helt onödigt och samma sak gäller här, varför gör man så? Jo för att skapa ett samtalsämne för att dölja sin egna osäkerhet. ☺

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Det här var kloka ord. Tycker att det är kränkande med de svagas åxo.
    Kram på dig!

    SvaraRadera



Du vet väl att du är ren och skär kärlek? ♥

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.